Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Tavoitteena pitää oma kylä elävänä

– Kyllä me vähän ollaan sellaisia viimeisiä mohikaaneja alalla, toteaa mynämäkeläinen huoltoasemayrittäjä Ari Heikkilä , kun yrittää miettiä missä on lähin yhtä laajalla konseptilla toimiva täyden palvelun huoltoasema. Neste Mynämäen eli Heikkilän Autopalvelu Oy:n palveluihin kuuluvat polttoainemyynnin lisäksi huoltokorjaamo, rengasmyynti, autopesu ja kahvio, josta saa myös lounasta. Huoltoasema on myös todellinen perheyritys. Arin isä Jorma Heikkilä osti aseman Antti Kortelalta helmikuussa 1984, ja Ari tuli sinne töihin saman vuoden syksyllä 21-vuotiaana päästyään armeijasta. Ari toteaa, ettei oikeastaan muuta työtä ehtinyt miettiäkään. Koulumenestyksestään hän toteaa, ettei se ollut mairitteleva, joten opiskelu ei tuntunut varteenotettavalta vaihtoehdolta. – Tässä työ on opettanut tosi hyvin. Olen luonteeltani huono oppimaan, että pitää kantapään kautta mennä, mutta sitten ne opit myös jäävät mieleen. Jorma asui yrittäjäaikanaankin Turussa, mutta Ari muutti ja perusti perheensä Mynämäkeen. – Koen itseni mynämäkeläiseksi. Muistan kyllä senkin ajan, kun tänne nuorena poikana tulin, niin asenne oli aika vahva, että ei kaupunkilaiset täällä pärjää. Kerran kun yksi viemäri tukkeutui, kömmin sinne ja sain sen korjattua. Sen jälkeen asenne alkoi muuttua, Ari naurahtaa.   Yrittäjävastuun Ari otti vuonna 1990. Nyt hänen ”oikeana kätenään” asemalla työskentelee tytär Mona Heikkilä . – Hän tuli tänne virallisesti 17-vuotiaana 12 vuotta sitten, mutta oli jo sitä ennen kesätöissä. Hän on minulle iso tuki, voin pitää vapaatakin ja tiedän että hän hoitaa asiat. Ja on varmasti vahva jatkaja tulevaisuudessa, Ari toteaa. Mona myöntää, ettei alkuun ajatellut viipyvänsä asemalla kovin pitkään, mutta kun tilat remontoitiin ja asemaa kehitettiin, tunne muuttui. – Ollaan iskän kanssa hyvä tiimi. Kun tähän on niin sanotusti kasvanut, niin ollaan niinku samasta puusta veistettyjä ja ajatukset yrittämisestä ja kehittämisestä samat. Yritys työllistää vakituisesti kahdeksan henkilöä Ari ja Mona mukaan lukien. He kiittävät asiantuntevaa ja osaavaa henkilökuntaa. – Siihen on panostettu, että meillä on tietämys auttaa asiakasta siinä mitä hän tarvitsee.   Jorman aikana asema oli Esso, jonka korjaamossa oli Ladan, Saabin ja Talbotin merkkihuolto. Ari vaihtoi aseman Seon lipun alle vuonna 1999 ja siinä yhteydessä tehtiin myös iso remontti. Tammikuussa 2016 vaihtuivat asemalle Nesteen värit. Vaihto Nesteeseen liittyy vuonna 2015 tehtyyn remonttiin, jossa muun muassa rasvamontun poistamisella saatiin isommat tilat kahviolle ja myymälälle, ja niiden toimintaan pystyttiin panostamaan enemmän. – Kun huoltoasema tuotiin ulkoisesti nykyaikaan, saimme Nesteestä erinomaisen yhteistyökumppanin. Se on luotettava ja suuri brändi niin Suomessa kuin maailmalla, ja sillä on laadukkaat polttonesteet ja öljyt, Ari kertoo. Mona myöntää, että sitäkin piti yksityisen yrittäjän näkökulmasta pohtia, että ohjaako Neste liikaa siinä mitä saadaan tehdä, mutta pelko oli turha. – Me vain kuulutaan luotettavaan ketjuun, jonka laatutaso on korkea, ja saamme toteuttaa itseämme ja tehdä niitä ratkaisuja, jota meidän asiakaskunta haluaa. Ostamme polttoaineet Nesteeltä, mutta se ei määrää millaisia omia kampanjoita pidämme tai millaisia sämpylöitä meillä pitää olla. Mona toteaakin tuoreista ja runsaista kahvilatuotteista tulleen yrityksen valtti. Puolisen vuotta sitten kahvioon tuli myös yhden ruuan kotiruokalounas, joka valmistetaan itse. – Se oli yksi asia, jota lähdettiin kehittelemään, kun kuunneltiin asiakkaiden toiveita.   Huoltoaseman sijainti Mynämäen keskustassa tarkoittaa sitä, että asiakaskunta ei perustu Kasitien ohikulkijoihin vaan paikallisiin ihmisiin. Ari toivookin ihmisten ymmärtävän, miten tärkeää on käyttää paikallisia palveluita. – Nyt eletään tosi vaikeita aikoja koronankin vuoksi. Kun Keskuskatuakin katsoo, on jälki viime vuosina ollut musertavaa, pieniä yrityksiä on pudonnut paljon pois. Isän ja tyttären puheessa sekä yrityksen markkinoinnissa kuuluu vahvasti halu pitää kylä elävänä. – Lähiaikoina meillä on tarkoitus tuoda ihan uusi konsepti Mynämäkeen. Me olemme paikallinen oman kylän huoltoasema, ja paikalliset asiakkaat ovat meille tärkeitä. Haluamme kuunnella heitä ja tuoda heille uutta, jotta monipuoliset palvelut olisi jatkossakin helppo saada omalta kylältä, Mona kertoo. Juttu on osa Yrittäjän tarina-sarjaa.