Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Kustavintielle väylähaaveita

Kustavintien ääripääkunnat Vakan alueella ovat Masku ja väylän nimikkopitäjä Kustavi. Molemmilla on nyt samankaltaisia haaveita: Kustavintien varrelle pitäisi saada kevyen liikenteen väylää. Tämä toive tuli esille, kun kunnat antoivat lausuntoja Varsinais-Suomen liikennejärjestelmäsuunnitelman luonnoksesta. Maskulle ei riittäisi väylän tyssääminen Seikelään, jos uutta baanaa ryhdytään rakentamaan Raision Somersojalta eteenpäin. Pienten mutkien jälkeen Maskun viralliseksi kannaksi muodostui se, että väylän olisi ulotuttava Lemun risteykseen saakka. Maskun perusteluissa oli Kustavintien vilkkaan liikenteen lisäksi se, että väylää tarvittaisiin yhdistämään nykykunnan taajamia. Jostakin syystä tässä kannanotossa unohtui se, ettei Lemun Miiaisten tienhaaran ja Askaisten ydinkeskustan välillä ole pyörätietä. Maskun väylätoive ei vielä valtavalla pituudella siirry utopiaosastoon. Myös Kustavi osoittaa jonkinlaista realismitajua toteamalla, että jollei väylää saada yhdessä rytäkässä Y-tien risteyksestä saakka, niin ainakin Taivassalosta Vuosnaisiin pitäisi kevytkaistaa rakentaa. Maskun ja Kustavin toiveet ovat luonnollisesti erittäin kannatettavia. Kevyen liikenteen väylän rakentaminen ei ole kuitenkaan aivan halpaa lystiä, joten kovin nopeasti työkoneita ei kannata odotella Kustavintien varrelle. Kun Y-tien risteyksestä on matkaa Kustaviin kolmisenkymmentä kilometriä, niin noin mittava väylähanke ei hetkessä toteudu. On totta, että kevyen liikenteen käyttämä piennar kapenee, kun kohti Kustavia mennään. Varmasti etenkin kesäkaudella syntyy jopa vaaratilanteita, kun polkupyörälomailijat ovat liikenteessä kapeahkolla tiellä. Toisaalta sekin pitää kutinsa, että Kustavintie on vain osan vuodesta ruuhkainen. Fillariväki polkee kesäkuukausina, jolloin myös mökkiläisten moottoriajoneuvoliikenne on vilkasta. Syksystä kevääseen Kustavintie on harvoin liikenteen vuoksi tukossa. Maskun kunnan lausuntoon sisältyy ehdotus, jonka mukaan Kustavintie lisättäisiin pyöräilyn seutureitteihin. Toive on helposti perusteltavissa etenkin Saariston rengastien kevyen liikenteen vuoksi. Silti Kustavintien väylähanke ei ykkösluokan kiirekategoriaan nouse, kun puhutaan Turun kaupunkiseudun ja koko Varsinais-Suomen liikennesuunnitelmista.