Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

U:ki –  Mynämäki – T:ku – Helsinki

Henkilöjunaliikenteen käynnistäminen Turku –  Uusikaupunki -radalla nousi puheenaiheeksi kolmisen vuotta sitten, kun autotehtaalla oli jättirekrytoinnit menossa. Nyt asia alkaa olla jälleen ajankohtainen, kun radan sähköistystyöt valmistuvat ensi vuonna. Uudenkaupungin kaupunginjohtaja Atso Vainio muistuttikin henkilöjunaliikenteestä kirjoituksessaan 23.9. (uusikaupunki.fi). Vainio totesi, että ongelmana on vain radan tämänhetkinen 60/km:n nopeusrajoitus, joka riittää tavaraliikenteelle, mutta ei mahdollista kilpailukykyistä henkilöliikennettä. Sähköistysurakan projektipäällikkö Pekka Rautoja on todennut, että radan kuntoa pitäisi parantaa, jos junien nopeustasoa haluttaisiin nostaa (V-SS 24.8.). Rautojan mukaan radan uudistustyö olisi paljon sähköistämistä suurempi hanke ja tavaraliikenteen kannalta radan perusparannus olisi tarpeen vasta 10– 15 vuoden kuluttua. Rautojan kommentin julkaisemisen jälkeen lehtemme toimitukseen otti yhteyttä veturinkuljettajan työstä eläkkeelle jäänyt mies, joka väitti, ettei Rautojan väite pidä paikkansa. Soittaja väitti, että jos rata kestää raskaita Yaran tavarakuljetuksia, se kestää myös henkilöjunaliikennettä kovemmallakin vauhdilla. Soittajan mukaan henkilöjunaliikennettä voitaisiin hoitaa VR:n Sm2-junilla. Tämä sama junatyyppi nousi esille myös maakuntalehden jutussa, jossa väitettiin VR:n vastustavan lähijunaliikennettä suojellakseen omaa monopoliaan. Jutussa todettiin, että VR:llä pitäisi olla vapaana 14 Sm2-tyypin lähijunaa (TS 27.9.). Myös tässä jutussa Sm2-tyypin junia pidettiin sopivina maakunnan liikenteeseen. Jos näin tosiaan on, henkilöjunaliikenteen käynnistäminen näyttäisi hyvinkin mahdolliselta. Näin kuntavaalien alla toivoisi alueen poliitikkojen heräävän peräämään asiaa. Toistaiseksi asiaa ovat pitäneet esillä Vainion lisäksi vain Mynämäen kunnanhallituksen puheenjohtaja Pekka Myllymäki sekä Varsinais-Suomen liitto, joka ajaa maakunnallista lähijunaliikennettä. Poliitikkojen pitäisi havahtua, miten merkittävä ratkaisu henkilöjunaliikenne maakunnan kannalta voisi olla. Se saattaisi mullistaa ihmisten käsityksen siitä, missä on järkevää asua. Kun etätyöt monessa ammatissa lisääntyvät, kalliin asumisen alueelta voitaisiin hankkia vain pieni työasunto ja varsinainen koti esimerkiksi Mynämäestä, Vehmaalta tai Uudestakaupungista.