Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Oksasahaus vaatii lentäjältä keskittymistä – Sähkölinjojen helikopteriraivaus jatkuu U:gissa ja Laitilassa

Helikopterilentäjä Eliel Kairinen ei taivaalla paljon lentämistä mieti. Enemmän hän keskittyy valtavaan, omalla moottorilla toimivaan oksasahaan, joka roikkuu helikopterin alla. Sahan on osuttava sähkölinjan viereisiin oksiin oikeassa kulmassa. – Lentäminen tulee niin selkärangasta, etten enää paljon mieti, mitä koneen kanssa teen. Ajan enemmän sahaa. Koetan saada sen menemään sinne, mihin sen pitäisi mennä, ja niin että toiminta olisi tehokasta, hän kertoo. Akaalainen Suomen Linjaraivaus Oy huolehtii syys-lokakuun ajan Uudenkaupungin saaristossa, Kalannissa ja Laitilassa kulkevan keskijänniteverkon ympäristöstä. Liian lähelle kasvaneet oksat poistetaan. – Helikopteriraivaus on nopein tapa sahata se määrä, mitä päivässä sahaamme, ja määrään nähden edullista. Raivauksen jälkeen sama linja pysyy puhtaana kymmenkunta vuotta, Kairinen kertoo. Helikopterin varikko on Sairisissa entisen koulun hiekkakentällä. Lentoon lähdetään kahdeksan aikaan aamulla, paitsi maanantaisin, jolloin Kairinen matkustaa reissutyöhönsä kotoaan Lahdesta. Raivaustiimiin kuuluu Kairisen lisäksi tankkari Jani Mäkinen , joka huolehtii muun muassa sahan käynnistämisestä ennen lentoon lähtöä. Kolmantena tiimissä on alamies Olli Korvanen , joka seuraa helikopterin työskentelyä autosta käsin, varoittaa lentäjää mahdollisista risteävistä linjoista ja blokkaa liikenteen, mikäli sahaus tapahtuu lähellä tietä. Toisessa autossa kulkee Vertec Oy:n kaksi työntekijää. Tarvittaessa kuka vain alamiehistä hyppää autosta haravan kanssa ulos ja poistaa tielle, pihoille tai pelloille pudonneet oksankappaleet. Ne jäävät maanomistajan huoleksi. – Työpäivä lähtee käyntiin sään tarkkailusta ja sopimisesta alamiesten kanssa, mitä linjaa lähdetään raivaamaan. Kone ja saha tarkistetaan ennen lentoon lähtöä. Teemme kahdesta kolmeen noin tunnin mittaista lentoa, ja välillä käydään tankkaamassa. Usein iltapäivällä tuuli nousee jo liikaa, Kairinen kertoo. Viime viikolla myrsky esti lentoon lähtemisen torstaina, ja perjantaina Kairinen lensi ilman sahaa myrskyvaurioiden tarkistuslentoja saaristossa aina Raumalle asti. Sahaustöiden taas maanantaiaamuna jatkuessa kopteriin piti ensi töiksi vaihtaa ovi. – Tarvitsen kuplaovea, jotta voin katsoa lentäessä alaspäin. Asento käy vähän kropan päälle. Olen lentänyt 12 vuotta, mutta sahaushommia olen tehnyt pari vuotta. Haastavampaa hommaa ei kopterilentäjällä oikein ole. Tässä pitää keskittyä 110 prosenttia eikä hetkeksikään saa herpaantua, hän kertoo. Sahatessa vieressä kulkee 20 kilovoltin linja, jossa on sähköt koko ajan päällä. Riskinä voi olla esimerkiksi osuminen linjaan tai sahan juuttuminen kiinni puuhun. Alamiesten tehtävä on pudottaa pikaisesti linjojen päälle pudonneet oksat jännitetyösauvalla, sillä niiden riskinä on syttyä palamaan. Sopiva sahaussää on tyyni eikä liian lämmin. Linjojen suuntainen myötä- ja vastatuuli vielä menettelee, mutta sivutuuleen ei lähdetä. Jo 20 asteen lämpö alkaa vaikuttaa moottorin turbiiniin. – Talven pakkaskelit ovat mukavia, kun koneessa on silloin enemmän tehoa. Puutkin ovat helpompia sahata, kun ne eivät ole märkiä, Kairinen kertoo.