Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Asuntokaupasta on tullut pariskunnan elämäntapa

Tämä tarina on tosi. Maskun Humikkalassa oli muutama vuosi sitten myynnissä 1980-luvulla rakennettu omakotitalo. Kun ostajaehdokkaat halusivat varmistaa salaojituksen kuntoa, myyjä ryhtyi etsimään kaivojen kansia maapeitteen alta. Hakuammunta ei kuitenkaan meinannut tuottaa tulosta. Oli kesäinen lauantaipäivä. Tölliä kaupanneet maskulaiset kiinteistönvälittäjät Mira ja Tero Ahtinen hurauttivat paikalle. Salakaivokannet löytyivät pienen lapioinnin jälkeen. – Se keissi oli sellainen spesiaalitapaus, kun satuimme lähellä asumaan. Välillä olemme melkein kuin talonmiehet, jos tyhjillään olevan asunnon omistajat ovat kauempana. Silloin täytyy käydä katsomassa, ettei myyntikohteessa satu vahinkoja, Tero Ahtinen sanoo. – Olemme maalaisia. Emme pelkää tarvittaessa tarttua vaikkapa lapioon. Talvisin auton kyydissä on lumilapio, jos joutuu luomaan kulkuväylää kohteeseen, Mira Ahtinen toteaa. Simo Ahtinen perusti Kiinteistö & Notariaatti Ahtinen Ky:n Lemuun vuonna 1992. Poika Tero tuli firmaan töihin pari vuotta myöhemmin ja vuonna 1999 tehtiin sukupolvenvaihdos. Mira-puoliso siirtyi muista töistä miehensä yritykseen vuonna 2007. Ahtiset eivät allekirjoita arveluita siitä, että yhteinen työ olisi uhka parisuhteelle. – Ei tässä ole ongelmia ollut. Kun työt kuitenkin tulevat kotiin ja vapaa-ajalle, niin asioista on helppo puhua, kun kumpikin tietää, mistä on kyse. Pystymme joustavasti sopimaan töistä. Pitkistä lomista nautiskelevat palkansaajat voisivat kauhistua, jos kuulisivat Mira ja Tero Ahtisen puheet heidän työpausseistaan. – Pitkää lomaa on mahdotonta pitää. Kaksi viikkoa on maksimi. Ihmiset olettavat, että välittäjät ovat aina töissä, Tero Ahtinen perustelee. – Lomallakin olemme saavutettavissa. Kun muutamina kesinä olemme pitäneet kaksi viikkoa lomaa, välillä on pitänyt käydä töissä, Mira Ahtinen jatkaa. Viimeksi Ahtisen pitivät viikon loman syyskuun alkupuolella. Usein tauko ajoittuu myös joulun tienoille, jolloin asuntokaupassa on hiljaista. Pariskunta kuvailee yrittäjyyttään elämäntavaksi. – Tämä on ammatinvalintakysymys. Jollei tästä tykkää, niin sitten pitää vaihtaa työtä, Mira sanoo. – Välillä voi olla väsynyt, mutta ei tässä ole stressiä eikä puristamista. Tämä on minun hommani, Tero vakuuttaa. Kahden henkilön maskulainen kiinteistönvälitysfirma on kooltaan pieni tekijä verrattuna likellä toimiviin kaupunkilaisyrityksiin. – Pieni yritys on joustava. Lisäksi keskitymme tietylle alueelle eli Turun länsipuolelle. Kun tätä on pitkään tehty, nimi on jo tiedossa, Tero toteaa. – Alalla tarvitaan myös isoja toimijoita. Kilpailu on hyvä juttu, sillä se pitää rattaat pyörimässä. Meillä on kuitenkin oma tyylimme, Mira muistuttaa. Hieman myhäillen Ahtiset toteavat, ettei heidän tarvitse keskenään kisailla myyntikohteista. Provikkapalkka ei ole käytössä perheyrityksessä. Jos ja kun pariskunnan lomailu poikkeaa normirytmistä, niin sama pätee viikko-ohjelmaan. – Aika harvoin työviikko jää viiteen päivään. Lisäksi työ on usein iltapainotteista. Myös sellaisia pätkäpäiviä tulee, että välillä on luppoaikaa. Jokainen päivä pohditaan erikseen eikä seuraavan viikon ohjelmasta ole välttämättä tuon taivaallista tietoa. Korona hetkautti myös asuntokauppamarkkinoita. – Maalis-huhtikuussa tuli notkahdus, mutta sen jälkeen kauppa on käynyt. Omakotitalo on edelleen kysytty tuote. Suomalaiset hakevat yhä omistusasuntoa, Ahtiset sanovat. Kaksikko on huomannut sellaisen yleisen trendin, että jättilukaalien sijaan ostajat hakevat hieman vähäneliöisempiä asuntoja. – Toisaalta halutaan joko täysin muuttovalmista asuntoa tai sellaista, johon pääsee sisään pienellä pintaremontilla. Kun ihmiset ovat kiireisiä, asunnon peruskorjaus ei ole samalla tavalla harrastus kuin aiemmin. Tänä vuonna on kohkattu siitä, kuinka vapaa-aika-asuntojen myynti on vilkastunut. – Tämä on yllättänyt täysin. Vielä viime vuonna näytti siltä, että mökkikaupan hiipuminen jatkuu. Ehkä nyt korona-aikana on huomattu, että oma maa on mansikka, kun ulkomaille ei ole päässyt. Tosin kaikille mökeille ei ole kysyntää, sillä vaatimustaso on noussut. Mökillä pitää olla vedet, viemärit ja sähköt niin, että se soveltuu myös ympärivuotiseen käyttöön. Tero Ahtinen on toiminut yrittäjänä 21 vuotta ja myös puolisolle on kertynyt kiinteistönvälityskokemusta. Kohteiden markkinointi on mullistunut. – Nyt tehdään melkein kaikki verkossa, vaikkei printtimainontakaan ole loppunut. Myyntikohteiden julkiset esittelyt ovat vähentyneet, mutta edelleen niitä on tarjolla, jotta ihmiset voisivat käydä paikalla anonyymisti. Ennen saattoi olla 6–7 sunnuntaiesittelyä, mutta ei enää. Yksityisissä esittelyissä asiakas saa tarkempaa infoa. Ahtiset eivät kohteitaan valtavasti stailaa, mutta he antavat tarvittaessa vinkkejä yhteistyökumppaneista, jos myyjällä on halua komistaa asuntoaan myyntikuntoon. – Kuvilla on iso merkitys. Vähemmän on enemmän. Neuvomme poistamaan etenkin henkilökohtaista tavaraa tasoilta ja siistimään paikkoja ennen esittelytilaisuutta.