Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Naantalissa kasvua, Hepokarissa notkahdus

Koronavirus on vaikuttanut talouden eri osa-alueisiin eri tavalla. Asia näkyy selvästi myös Vakan alueen satamien kiireissä. Kun Uudessakaupungissa satamaliikenne oli alkuvuoden aikana selvässä laskussa, Naantalin satamassa liikennemäärät ovat kasvaneet. Uudenkaupungin satama koki vuodesta 2010 lähtien voimakkaan kasvun, kun vuoden 2009 reilusti alle miljoonasta tonnista liikenne kasvoi tasaisesti lähelle 2,5 miljoonaa tonnia. Ennätysvuosi oli 2018, jolloin liikenne oli 2,48 miljoonaa tonnia. Viime vuonna siitä jäätiin vain muutaman höyhenkuorman verran eli liikenne oli 2,47 miljoonaa tonnia. Tämän vuoden alkupuolella liikennemäärä oli 1,07 miljoonaa tonnia eli laskua on tapahtunut noin 15 prosenttia. Ihan kokonaan laskua ei voi koronan piikkiin laittaa, sillä jo tammi-maaliskuun liikenne oli muutaman prosentin edellisvuosia pienempää. Toukokuu oli sitten hiljaista, sillä liikennemäärä jäi reiluun 100 000 tonniin, kun edellisinä vuosina se oli ollut kuukausittain yli 200 000 tonnin. Uudenkaupungin satamaliikenne jakaantuu Yaran sataman raaka-aine ja lannoitteiden vientitoimituksiin ja Hepokarin pääasiassa trailerliikenteeseen. Kevät vaikutti erityisesti Hepokariin. – Hepokarissa liikennemäärä laski alkuvuonna viime vuoteen verrattuna noin 40 prosenttia. Merkittävin tekijä oli tietenkin autotehtaan seisokki. Huhtikuussa oltiinkin aika vakavalla naamalla, mutta nyt liikenne on palautunut normaaliin parin viime vuoden vauhtiin, kertoo Uudenkaupungin sataman toimitusjohtaja Teemu Vaahtera . Hepokarin osuus Uudenkaupungin sataman viime vuoden liikenteestä oli hieman yli miljoona tonnia. Siihen ei tänä vuonna tulla pääsemään, mutta jos loppuvuosi on normaali, ei vuosi ole sataman kannalta katastrofi. – Osa kuluista jäi liikenteen laskun takia pois, mutta suurin osa kuluistamme on kiinteitä kuluja, jotka pysyvät, vaikka liikenne laskee eli notkahdus tulee väkisinkin näkymään tuloksessa. Investointeihin ei lyhytaikaisella notkahduksella ole vaikutusta. Kesken olleet investoinnit vietiin loppuun ja jo päätetyt investoinnit toteutetaan. VPK:n alue on juuri saatu käyttöön ja sinne noin 50 uutta trailer-paikkaa. – Niiden osalta nyt pärjätään juuri ja juuri. Tällä hetkellä suurin tarve on katetulla tilalla. Virus ei sataman toimintaa juuri haitannut, asioita tehtiin eri tavalla, esimerkiksi laivoihin ei henkilökunta mennyt, vaan kuittaukset hoidettiin ulkona. Naantalin satamassa liikenne on kertaluokkaa Uuttakaupunkia suurempaa. Merkittävin tekijä Naantalissa ovat öljykuljetukset. Naantalin sataman kokonaisliikenne ylitti vuosina 2018 ja 2019 5,5 miljoonaa tonnia. Tämän vuoden alkupuoliskolla liikenne oli yli 3 miljoonaa tonnia, eli määrässä oli jopa selvä kasvu edellisiin vuosiin verrattuna. – Olemme saaneet monenlaista uutta liikennettä alkuvuoden aikana. Kyse ei ole mistään viruksen vuoksi meille siirtyneestä liikenteestä, vaan aidosta kasvusta, esimerkiksi viljakuljetukset ovat kasvaneet, kertoo satamajohtaja Yrjö Vainiala. Virus ei ole muutenkaan haitannut sataman toimintaa, viranomaisten suositukset ovat käytössä ja tartunnoilta on vältytty. – Syksyn ja talven osalta ilmassa on ristiriitaisia signaaleja, jotkut merkit osoittavat edelleen liikenteen kasvua, mutta teollisuuden puheet tilausten laskusta taas tuovat epävarmuutta. Tosin me emme ole esimerkiksi metsäteollisuudesta niin riippuvaisia kun jotkut muut satamat.