Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Mediallakin on vastuuta

Koronakriisissä paljastuu moni asia. Se on laittanut testiin hallituksen nuoret ministerit, Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen ja sairaanhoitopiirit. Ne ovat selvinneetkin hyvin tästä kovasta testistä. Myös Uudenkaupungin terveydenhuolto, U-sote, ja perusturvakuntayhtymä Akseli ovat reagoineet muuttuviin tilanteisiin oikea-aikaisesti ja järkevästi. Vakan alueella on varauduttu hyvin ja mitoitettu palvelut tarpeen mukaan. Tässä kriisissä epäonnistumisia näkyykin lähinnä mediakentällä. ”Media on löytänyt hot spotin, kultakaivoksen. Kun Suomessa heinä-elokuun vaihteessa lähes nollatilanteeseen tuli muutama tartunta, alkoi jokaisessa mediassa heti toinen aalto. Aivan sietämätön liiketoiminta ja tietoinen strategia otti mediassa vallan”, kirjoittaa markkinointitoimisto Folkin strategiatyöstä vastaava Tommi Laiho Markkinointi & Mainonta -lehdessä 31.8. Laihon viiltävän terävä analyysi on valitettavan totta, vaikka on hänenkin arvostelunsa kärjekästä. On totta, että osa uutismediasta on rakentanut koronasta otsikoita, jotka suorastaan lietsovat koronahysteriaa. Koko mediakenttää ei kuitenkaan voi tuomita. Esimerkiksi paikallislehdet ovat uutisoineet koronasta perinteisesti, kauhistelematta ja kaunistelematta. Miksi sitten osa mediasta kärjistää tilannetta? Valtaosa toimituksista sijaitsee Kehä III:n sisäpuolella eli siellä, missä koronatartuntoja on eniten. Siellä tilanne näyttää hyvin erilaiselta kuin täällä. Ammattikunnan sukupolvenvaihdoskin voi vaikuttaa. Nuorille toimittajille koronapandemia on ensimmäinen suuri kriisi, jonka he ovat kohdanneet uutisurallaan. Mutta näkyy mediassa myös ikävä trendi. Useat uutismediat ovat lähteneet iltapäivälehtien perässä metsästämään klikkejä. Kun paperilehtien levikit laskevat, lukijoita pitää kalastella verkkosivuille. Valtaosa lukijoista tulee verkkosivulle sosiaalisen median kautta. Somessa otsikot ratkaisevat, mikä juttu klikataan auki ja luetaan. Mediakenttää ahdistaa raju tilanne. Kustannusrakenne horjuu, kun tulot hupenevat ja digitaaliset ratkaisut vaativat rahaa. Koronakeväänä mediakentällä tapahtui yllättävä ilmiö: paikallislehtien tilausmäärät lähtivät kasvuun. Esimerkiksi Vakan uusilta tilaajilta tuli kiitosta lehden asiallisesta linjasta. Valtamedian kärjekäs uutisointi on selvästi heikentänyt median uskottavuutta.