Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Rautilan brändinä vehreys ja rauhallisuus

Vehmaan Rautila on saanut oman brändin, joka tuo kylän esille merellisen leppoisana peltoidyllinä, jossa elämä on mutkatonta ja maanläheistä, mutta modernia. Brändi ja siihen liittyvä logo julkistettiin sunnuntaina Rautilan-Irjalan kyläyhdistyksen Vehmassalmen tanssilavalla järjestämien ohjelmallisten syysmarkkinoiden yhteydessä. Leader Ravakan avustuksella toteutettu osallistava kyläbrändäys-projekti käynnistyi vajaa kaksi vuotta sitten. Hankkeessa oli mukana myös Pyhämaa sekä yhteistyötahot Taalainmaalta Ruotsista sekä Latviasta. Ammattilaisina brändiä työstivät Suunnittelutoimisto Majamen Mari Lounavaara ja Jaana Waari . – Työpajoissa on pohdittu millainen Rautila on ja miten sitä voisi kuvailla, ja lisäksi kävimme opintomatkalla Ruotsissa ja Latviassa ja sieltä käytiin meillä. Saimmekin tässä sivussa paljon ideoita siitä, miten kylää voisi kehittää ja näkemystä siitä, mitä muut maailmalla näissä asioissa tekevät, kertovat Rautilan-Irjalan kyläyhdistyksen tiedottaja Soila Jaakkola ja puheenjohtaja Jussi Jaakkola . Ravakan kansainvälisten asioiden koordinaattori Juuliska Seikola kiittelee kyläläisten rohkeutta lähteä hankkeeseen mukaan. – Tämä kaikki työ on tehty maaseudun elinvoimaisuuden eteen. Toivottavasti brändit nyt herättävät kiinnostusta ja houkuttelevat paikalle vierailijoita ja ihan uusia asukkaitakin, Seikola toteaa.   Lopputuloksena oli brändikäsikirja, jota voivat markkinoinnissa käyttää hyväkseen kyläyhdistyksen lisäksi myös Vehmaan kunta sekä Rautilan alueen toimijat. Käsikirjassa on kylän uuden logon lisäksi määritelty brändin mukaiset värit ja fontit, kuvamaailma sekä graafiset elementit. Logoon kiteytettiin kylän rauhallisuus, vehreys ja luonnollisuus. Vakka-Suomen sydämessä sijaitsevan kylän kuvauksessa kerrotaan miten vehreät Rautilan rannat ovat nähneet höyrylaivaliikenteen hulinan ja tanssilavojen tähdet, ja tarjoavat nyt asukkailleen turvasataman, jossa mieli saa levätä rauhassa suuren maailman myllerrykseltä. Kylän sydämenä on rantasauna, joka toivottaa tervetulleiksi niin tutut kuin tuntemattomatkin nauttimaan lämpimästä ja vireästä kyläyhteisöstä. Kyläyhdistys otti uuden brändin elementtejä käyttöön jo kahdessa tuotteessa: myyntiin tehtiin kirjanmerkkejä ja tilaisuuksissa käytettäväksi kaksi rollupia. – Katsotaan, miten tätä jatkossa sitten milloinkin sovelletaan. Logo ja värimaailma on mielestäni hyvin ajaton, suunnittelijat ovat hienosti kuunnelleet kyläläisiä ja hengittäneet tätä rautilalaisuutta, toteaa Soila Jaakkola.   Syysmarkkinat ovat Rautilan-Irjalan kyläyhdistyksen vuosittainen päätapahtuma, ja tänäkin vuonna se päätettiin pitää, vaikka koronatilanne aiheuttikin järjestelyissä lisätyötä. – Tiukasti seurattiin virallisia tiedotteita, ja torstaina varmistui, että kyllä me tämä nyt tehdään, kun tilanne Varsinais-Suomessa ei ollut pahentunut, toteaa Soila Jaakkola. Markkinoiden myyntipöydät pyrittiin levittämään väljästi tanssilavan sisä- ja ulkotiloihin, käsidesiä oli monessa paikassa ja maskejakin olisi halukkaille ollut tarjolla. Kyläyhdistyksen puffetissa oli myyntitiskin suojana pleksi, ja muistutuslappuja turvallisesta käyttäytymisestä oli kiinnitetty moneen paikkaan, jotta koronatilanteen huomioiminen olisi muidenkin kuin järjestäjien mielessä. Lavalla oli ohjelmassa niin musiikkia kuin muotinäytöskin, ja kyläläisten vinteiltä kerätyistä kengistä sai yleisö äänestää cooleimmat. Voiton veivät tasapistein lapikkaat, hai-saappaat sekä glitter-korkokengät.