Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Junaradan sähköistystyöt edenneet hyvin – Matkan varrella uusitaan myös kaksi siltaa

Junaradan sähköistystyöt näyttävät etenevän hyvää tahtia. Projektipäällikkö Pekka Rautoja Väylävirastosta toteaa, että maallikon havainto on oikea. – Rakentaminen on edistynyt suunnitelmien mukaan. Perustukset lähes kaikille pylväille on tehty, sähköpylväitä on pystytetty ja johtimia on alettu vetämään. Rautojan mukaan pylväitten ilmestyminen maisemaan on näkyvä osuus, mutta ei urakan kannalta merkittävimpiä töitä. – Sen jälkeen alkavat johtimien asennukset, viimeistelytyöt ja tarkastukset ennen kuin ratajohto on valmis. Hangonsaareen, ennen Yaran ratapihaa, on saatu jo kohtausraiteen pohjatyöt valmiiksi ja radan pohjan annetaan nyt painua rauhassa lopulliseen korkeuteensa. Rautojan mukaan uudelle raiteen alusrakenteelle pitää antaa noin vuosi aikaa painua. – Annetaan luonnon hoitaa asia, penkka painuu itsekseen. Kohtausraiteen raide- ja sähköistystyöt jatkuvat vasta ensi keväänä. Rataa sähköistetään Yaran ratapihalla vain muutama sata metriä. Syvemmälle tehdasalueelle ei tehdä sähköistystä. Yara kustantaa oman alueensa sähköistyksen. Uudenkaupungin alueella radan pylvästyöhön liittyy yksi poikkeus. Kun muuten radan varteen nousee perinteisiä sinkittyjä sähköpylväitä, Uudenkaupungin keskustaan kaupunki on tilannut mustia, sileitä pylväitä, jotka sopivat paremmin ympäristöön. – Onhan tämä haastava paikka radalle. Ei Suomessa ole montaa paikkaa, jossa junarata menee kaupungin läpi puistoalueella, Rautoja myöntää. Junarata muodostaa kaupungin keskustassa myös liikenteellisen haasteen. Radan sähköistäminen helpottaa jatkossa liikennettä. – Kun sähköveturilla päästää perille asti ja junat voidaan uuden kohtausraiteen ansiosta saada tuotua ja lähetettyä Hangonsaaresta, veturi- ja junaliikenne Uudenkaupungin keskustan alueella vähenee. Urakan valmistuttua tasoristeyshälytyksiä ja autojen odottelua risteyksessä tulee vähemmän. Ratatöiden rinnalla Väylävirasto on tilannut myös kahden sillan uudistamisen. Hirvijoella ja Livujoella vanhat sillat puretaan ja niiden tilalle rakennetaan uudet. – Uudet sillat rakennetaan vanhan sillan sivussa ja työnnetään sitten paikallensa. Liikenne on keskeytyksissä vain viikonlopun yli, Rautoja kertoo. Siltojen uusiminen on ollut Väyläviraston korjausohjelmassa jo vuosia ja tästä syystä operaatio kannattaa tehdä nyt samalla, kun radalla tehdään muutenkin muutostöitä. Radan sähköistystyöt ovat muutenkin edenneet hyvin junien välissä. – Isot työt tehdään pääasiassa yöaikaan, jotta ne eivät haittaa tavaraliikennettä Yaralle.   Fakta Junaradan kunnostustyöt valmistuvat syksyllä 2021. Koko urakan kustannusarvio on 21 miljoonaa euroa. Maakunnassa ja erityisesti Uudessakaupungissa on toivottu, että tulevaisuudessa Turku –  Uusikaupunki -radalla olisi myös henkilöjunaliikennettä. Mitä henkilöjunaliikenteen käynnistäminen vaatisi, projektipäällikkö Pekka Rautoja? – Radan kuntoa pitäisi parantaa, jotta junien nopeustasoa voitaisiin nostaa. Nyt tavarajunilla ajetaan kuuttakymppiä. On selvää, että juna ei olisi kovin kilpailukykyinen, jos autolla pääsee 80– 100 km/h:ssa. – Jotta junien nopeutta voitaisiin nostaa, pitäisi koko radan alusrakenne uusia. Tämä tarkoittaa kiskojen, pölkkyjen ja sepelin uusimista. Uudistustyö olisi paljon sähköistämistä suurempi hanke. Onko rataosuus kunnostamisen tarpeessa joka tapauksessa jossain vaiheessa? – On, sillä radoilla on noin 40– 50 vuoden elinkaari, jonka päättyessä rataa pitäisi perusparantaa. Tavarajunaliikenteen kannalta Uudenkaupungin radan perusparannus olisi tarpeen 10– 15 vuoden sisällä.