Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Lemun VPK hankki uuden miehistöauton

Lemun VPK:n tallissa majailee nyt uutuuskiiltoaan hohtava miehistöauto, jonka kyytiin mahtuu kuljettajan lisäksi kahdeksan pelastushenkilöä. Pari viikkoa sitten Lemuun kotiutunut auto korvasi kymmenen vuoden ikään varttuneen aiemman menopelin. Palosuojelurahaston avustus kattoi noin viidesosan auton hankintahinnasta. – Ilman avustusta emme olisi nyt ryhtyneet autoa vaihtamaan. Tuesta huolimatta kyseessä on iso hankinta pienelle yhdistykselle, Lemun VPK:n varapäällikkö Tero Korsimo ja hallituksen puheenjohtaja Anssi Helala huomauttavat. Miehistöauto on ainoa paikallisen VPK:n omistama tieliikenneajoneuvo. Muut autot ovat aluepelastuslaitoksen omaisuutta. Entisestä miehistöautosta lemulaispalokunta pääsi näppärästi eroon, kun se matkasi ilman muutostöitä tehdaspalokunnan käyttöön Kotkaan. – Myös sammutusauto on hiljattain vaihdettu. Seuraavana listalla on säiliöauto, kun aluepelastuslaitos kierrättää kalustoaan. Vene saatiin käyttöön muutama vuosi sitten. Kalusto ja laitteisto ovat nyt hyvässä jamassa, joten niistä tehtävien suorittaminen ei jää kiinni. Uusi miehistöauto saa VPK-miehiltä hehkutusta siitä, että se on varustettu vanhan fraasin mukaan kaikilla herkuilla. Tekniikkaa riittää niin, että tulevien kuskien on etukäteen perehdyttävä ohjaamon ominaisuuksiin, jottei tositilanteissa vempaimia tarvitse hapuilla. Automaattivaihteisto auttaa keskittymään pääasiaan, kun vaihdekeppiä ei tarvitse heilutella. Lisäksi auton värikkäät teippaukset tuovat työturvallisuutta etenkin liikenneonnettomuuspaikoilla. Lemun VPK:n hälytysosaston listoilla on nelisenkymmentä nimeä. Kaikki eivät kuitenkaan ole vielä kelvollisia keikoille joko puuttuvien kurssitusten tai vähäisen iän vuoksi. Lemussa on sama tuttu pulma, joka hankaloittaa VPK-toimintaa myös muualla. – Aktiivista porukkaa on paljon ja olemme saaneet rekrytoitua myös uutta väkeä. Silti arkisin päivälähdöt tuottavat ongelmia, kun pääosa on jossakin muualla töissä. Onneksi lähialueella on hyvä VPK-verkosto, josta saa tukea, Korsimo ja Helala toteavat. Lemun VPK:lla on vuosittain noin 40–60 hälytystehtävää.