Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Entinen Kalannin ja Pyhärannan Säästöpankki

Otsikko on oikea, vaikka kyseiset paikkakunnat esiintyvätkin vielä yhden Säästöpankin nimessä. Pankkitoimintansa pankki on kuitenkin päättänyt lopettaa edellä mainittujen paikkojen lisäksi myös Vehmaalla. Näin toimii pankki, jonka missio on edistää säästäväisyyttä ja asiakkaidensa hyvinvointia toimimalla lähellä asiakasta. Tulevaisuuden tavoitteikseen Säästöpankki kertoo asiakastyytyväisyyden ja -uskollisuuden parantamisen, digitaalisten toimintojen kehittämisen ja luotettavuuden. Tietysti tästä syntyisi automaattisesti asiakaskunnan lisääntyminen ja hallittu kasvu. Konttoriverkoston vähentämisen lisäksi Säästöpankki Kalanti-Pyhärannassa on päädytty talletuskorkojen radikaaliin minimointiin. Tällaiseen toimintaan ei mitenkään löydy tukea pankin 2019 tilinpäätöksestä. Onhan se selvästi parempi kuin vuotta aikaisempi. Säästäjän aseman heikentäminen ja pankkitoiminnan piiloutuminen kasvottoman netin taakse kertovat nykypäivän yleisestä arvojen köyhtymisestä. Onhan Säästöpankki nimen taakse perustettu osakeyhtiöitäkin, joiden ainoana tarkoituksena on tuottaa omistajilleen voittoa. Säästäjien eli nykyisen ajattelumallin mukaan pankille lyhytaikaista lainaa antavien ihmisten asemaa on viime vuosina heikentänyt erityisesti Euroopan Keskuspankki, joka jakaa rahaa jopa miinuskorolla. Tilanne on nyt ainutlaatuinen historiassa ja se alkoi 2015. Edellinen korkohuippu, noin viisi prosenttia oli 2008, silloin säästäjien varat olivat pankille arvokkaita. Säästäminen on ollut arvo jo vuosisatoja ja sen on vahvistanut valtiovaltakin antamalla säästöille 100 000 euron maksuttoman takauksen. Vuoden 2019 tilinpäätöksessä todettiin, että Säästöpankki Kalanti-Pyhärannan ainoana uhkana on maturiteettitransformaatio eli kun pitkiä lainoja rahoitetaan säästöillä, jotka voidaan irtisanoa nopeasti, voi syntyä tilanne, jossa raha loppuu. Pelottaa, että tehdyt toimenpiteet johtavat kohti tuhoa. Kilpailu suurten nettitoimijoiden kanssa ja niiden ehdoilla on käytännössä mahdotonta. Hakukoneella löytää aina paremmin maksavan tai halvemman toimijan. Pitäisikö säilyttää konttorit sekä lisätä ja säännöllistää niiden aukioloaikoja? Pitäisikö jokaiseen konttoriin nimetä vastaava, joka paikallistuntemuksellaan voisi hoitaa pankkitoiminnot? Pitäisikö konttorien henkilökunnan työtehtäviin lisätä osallistuminen paikallisiin rientoihin, kulttuuriin ja kouluopetukseen? Pitäisikö pankin osallistua voittovaroillaan enemmän paikalliseen seura- ja urheilutoimintaan? Korona osoitti, että etätyöt sujuvat kotona, niin miksei pankin etätoimipisteessä, vaikka pienemmässäkin. Työpäivän aikana ehtii vaikka tutustumaan lähiympäristön yrityksiin ja luomaan pysyviä pankkisuhteita. Henkilökohtaisen luottamuksen kautta voi myös markkinoida pankin muita palveluita. Toivon todella, ettei pankki liity netin roskapostittajien joukkoon ja sitä kautta katoa olemattomiin. Ensihuuman laannuttua tietokonesukupolvikin alkaa ymmärtää henkilösuhteiden merkityksen. Ismo Rantanen