Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Harvinaisesta haaveautosta pidetään hyvää huolta

Petri Tuomisen autotallista Vehmaalta löytyy harvinainen aarre. Vuoden 1995 Mitsubishi Lancer Evolution III oli Tuomisen haaveissa jo pitkään, ja kun sellainen oli myynnissä, oli se pakko saada. Suomessa ja maailmalla niitä on jäljellä enää kourallinen. – Auto on alunperin Japanista, ja minulle se päätyi mynämäkeläisen kaverin kautta. Olen valokuvannut ralliautoja pitkään ja ollut muutenkin kiinnostunut moottoriurheilusta. Tämä oli sellainen haaveauto, Tuominen sanoo. Lancer Evolution tuotesarjaan kuuluu versiot I-X. Ensimmäinen ”Evo” esiteltiin vuonna 1992 ja viimeinen vuonna 2007. – Auton funktio on puhaasti toimia ralliautona. Rallin mestaruussarja- eli WRC-luokituksen saamiseksi autoja tuotettiin myös siviilikäyttöön 5000 kappaletta, Tuominen toteaa. Auton ratti on normaalista poikkeavasti oikealla puolella. Maksiminopeuteen auto hurahtaa sekuneissa. Kuppipenkit painavat kuskin tiukasti kiinni istuimeen ja penkeistä löytyy kiinnitysmahdollisuus myös valjasmallisille turvavöille. – Ajopuolen vaihtoon menee aikansa tottua. Ei se ole kuitenkaan kovin vaikeaa. Alle viidessä sekunissa auto kiihtyy nollasta sataan. Edellisen omakotitalon pihalla oli lämmitetty autotalli, jossa autoa oli hyvä säilyttää ja korjata. – Revin koko auton auki ja noin vuosi siinä meni, ennen kuin se oli uudestaan kasassa. Autosta on uusittu pakopuoli, vaihdettu välijäähdytin ja isompi ahdin. Kaikki, mikä vie tehoa ja tuo painoa on poistettu, kuten esimerkiksi ilmastointi. Bensapuolelle on vaihdettu vahvemmat pumput ja suuttimet, sekä moottoriohjausyksikkö. Auto ei ole aktiivisessa ajokäytössä ja sitä säilytetäänkin enemmän pitkän historian takia. – Olen omistanut sen 12 vuotta ja kilometrejä on kertynyt vain noin 1500. Ylipäätään sillä on ajettu hieman yli 130 000 kilometriä. Ikäänsä nähden auto on erinomaisessa kunnossa. Yhtään ruostettakaan siinä ei ole, Tuominen toteaa. Vaikka alunperin auto onkin suunniteltu rallitarkoitukseen, se on tehty ajettavaksi. Tukeva auto pysyy tiellä, ja nelioviseen autoon mahtuu kyytiin vaikka koko perhe. Reissuja on ehditty tekemään Vehmaan lähialueella. – Kyllä tyttäret ovat olleet monta kertaa kyydissä. Välillä vähän jännittää tietysti, Tuominen hymyilee. Tuominen on perinyt innostuksensa moottoriurheiluun isältään. Ralleja on käyty kuvaamassa ja seuraamassa jo vuosia, ja autotallista löytyy myös moottoripyörä. – Pääasia mielestäni on, että järki rajoittaa ennen kuin moottorit. Mielellään värkkään näiden laitteiden kanssa, ja suunnitelmia on jo Evonkin varalle. Auto on tunnettu myös siksi, että Tommi Mäkinen voitti vuonna 1996 rallin MM-sarjan juuri Evolution Lancer III:lla. – Yllättävän useinkin sitä tullaan ihmettelemään ja kyselemään saako konepellin alle katsoa, Tuominen naureskelee.