Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Historiallinen Postitie kestävyyskisan näyttämönä

Elokuun puolivälissä järjestettävä Nordic Islands Adventure Race -seikkailu-urheilukilpailu käynnistyy Tukholmasta ja etenee Suurta Postitietä pitkin aina maalina toimivalle Turun Linnalle asti. Ahvenanmaalta Kustavin kautta Suomen maaperälle rantautuvat kilpailijat näkevät matkansa aikana Postitien historiallisia maisemia Taivassalon, Vehmaan, Mynämäen, Maskun ja Nousiaisten alueilta.   Ensimmäistä kertaa Suomessa järjestettävä kilpailussa 600 kilometrin matkalle lähdetään neljän hengen joukkueissa. Kilpailun aikana tutuksi tulevat kajakit, kiipeilyköydet ja maastopyörät, jonka lisäksi matkaa taitetaan uiden sekä juosten.   – Reitti kulkee upean saariston läpi, vanhaa Postitietä noudattaen. Nopeimmat joukkueet taittavat matkan noin 92 tunnissa, kertoo kilpailun johtaja Staffan Björklund .   Reittivalinta on vapaa, mutta joukkueiden täytyy vierailla matkan varrella sijaitsevilla tarkastuspisteillä. Kilpailu vaatiikin hyvien navigointitaitojen lisäksi taktista suunnittelua reittivalinnoissa.   Nummelasta kotoisin oleva Petri Forsman toimii kilpailuun osallistuvan suomalaisjoukkueen kapteenina. Hänellä on vuosikymmenien kokemus vastaavista seikkailu-urheilukisoista. Karttakin pysyy entisen maajoukkuesuunnistajan käsissä, joten matkaan voi lähteä levollisin mielin.   – Postitie ei ole minulle ennestään tuttu, mitä nyt kartalta olen reitin katsonut. Vanhalla postitiellä ei ole ennen kisattu, joten reitin voi sanoa olevan ainutkertainen, Forsman tuumaa.   Forsmanin joukkueessa on kolme miestä ja yksi nainen. Kilpailun säännöt vaativat, että joukkueen kilpailijat eivät voi olla samaa sukupuolta.   –Joukkueessa voisi olla myös kolme naista ja yksi mies, mutta jos tiimistä haluaa mahdollisimman vahvan, joukkue kannattaa rakentaa kolmesta miehestä ja yhdestä naisesta.   Forsmanilla ei vielä ole tarkkaa tietoa kilpailun eri osuuksista. Hän uskoo silti tietävänsä yhden kilpailun vaikeimmista taipaleista.   – Eckeröön melotaan Ruotsin Grisslehamnista. Se on varmasti vaativa urakka.   Joukkueen jäsenet ovat valmistautuneet kisaan itsenäisesti. Eri puolilta Suomea tulevan joukkueen mahdollisuudet menestykseen ovat Forsmanin mukaan erinomaiset.   – Koska meillä kaikilla on kokemusta vastaavista kisoista, meillä on hyvät mahdollisuudet vaikka voittoon. Sitä lähdemme tavoittelemaan.   Kilpailua käydään non-stop -periaatteella, joten joukkueiden menestykseen vaikuttavat fyysisen kunnon ja kartanlukutaitojen lisäksi myös matkan suunnittelu lepäämisineen. Aikaa voi säästää esimerkiksi energiahyytelöillä ja -patukoilla, jolloin ruokataukojen väliä voi pitkittää.   Kilpailu käynnistyy 12.8. Tukholmassa, jossa kilpailijat laskeutuvat Brunkebergstorgilla sijaitsevan hotellin katolta köysien avulla. Matka taittuu 3–7 päivässä, joten joukkueiden odotetaan saapuvan Turun Linnalle 15.–18.8. Voittajajoukkue nappaa 5 000 euron pääpotin, toiseksi sijoittunut 3 000 ja pronssijoukkue 2 000 euron palkintosumman.   Kilpailuun osallistuu joukkueita yhdeksästä maasta. Kaukaisimmat kilpailijat saapuvat Meksikosta, Kanadasta, Australiasta ja Uudesta-Seelannista.