Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Huputettu merimerkki

Siinä missä majakka itsessäänkin on nähtävyys, on huputettu majakka vielä harvinaisempi näky. Vuonna 1833 valmistuneeseen Isokarin majakkaan tehdään peruskorjaus kesän 2020 aikana. Peruskorjaus on iso ja paikoittain haastava projekti, erityisesti logististen seikkojen osalta. Vastaavan laajuista urakkaa saadaan odottaa mahdollisesti pitkään, sillä edellinen peruskorjaus tehtiin vuonna 1933, vaikka korjaus- ja parannustöitä toki tehdään useammin. Peruskorjauksen osalta viikko alkaa Uudenkaupungin satamassa täydellä vauhdilla, kun maanantaiaamuna veneeseen hyppää kymmenisen työntekijää ja tavaraa lastataan mukaan satoja kiloja. Mukaan pakataan viikon ruuat, sekä myös töissä tarvittavia välineitä. Uudestakaupungista ajetaan veneellä Isokarin saareen, jossa työntekijät majoittuvat maanantaista perjantaihin.     Aina pelkkä vene ei riitä, sillä lähes 50 metriä korkean majakan ympärille pystytetyt telineet piti tuoda saareen lautalla. Kesäkuussa aloitetun projektin ensimmäinen konkreettinen työvaihe olivatkin telinetyöt. Helteiset viikot ennen juhannusta kuluivat telineiden pystyttämisessä ja pressujen laittamisessa. Majakan kiertävät telineet ovat toisissaan kiinni ja ne on tuettu tiukasti kallioon sekä majakkaan. Tällä hetkellä majakan linssikoppia maalataan, lattioita korjataan sekä julkisivua puhalletaan. Julkisivupintaa märkähiekkapuhalletaan, eli puhalletaan vanha maali ja haitta-aineet pois. Majakka on aikojen saatossa ollut monen värinen, minkä vuoksi nykyisen punaisen maalin alta löytyy myös tiukassa olevaa mustaa maalia, joka on tämän hetken haaste. Väyläviraston teettämän urakan pääurakoitsijana toimii Oteran Oy. Urakka sisältää päivystyshuoneen, lyhtykojun, ikkunoiden sekä julkisivun kunnostuksen. Näkyvin muutos tapahtuu julkisivussa, joka käsitellään ja korjataan ja lopulta maalataan. Työn pitäisi olla valmista syyskuun loppuun mennessä. – Sitten puretaan telineet pois ja toivotaan, että näyttää hyvältä, toteaa matkailuyrittäjä Kari Laaksonen .     Urakoitsijalle tällaisessa työkeikassa on omat haasteensa, pelkästään jo siinä, että kohde sijaitsee saaressa. – Täytyy miettiä niin tarkkaan ihan kaikki, että mitä sun täytyy ottaa mukaan. Sä et lähde täältä rautakauppaan hakemaan mitään tuosta vaan, vaan kaikki pienetkin jutut täytyy muistaa ottaa mukaan. Ja sitten ruokapuoli, Neho oy:n maalari Leena Saloranta kertoo. – Jos niinkin yksinkertainen asia kuin kynsiliitin pettää, niin sitten sä voit ihmetellä koko loppuviikon, kun sä et saa sitä mistään, Purku ja Rakennus B&F Oy:n purku-urakoitsija ja toimitusjohtaja  Burim Durmishaj toteaa. Lisäksi haasteita tuo majakassa työskentely, kuten lämpimällä säällä korkeaksi kohoava lämpötila sekä majakan korkeus. – Majakan korkeus on ollut vähän haasteellinen. Tässä on 19 kerrosta telineitä ylösalas, toteaa Durmishaj. – Jalkaliikuntaa tulee tarpeeksi, Durmishaj lisää. Durmishaj kertoo myös, että kaikki työntekijät eivät olleet halukkaita lähtemään mukaan juuri rakennuksen korkeuden vuoksi, mutta onneksi mukaan lähti korkeisiinpaikkoihin tottunut työpari. – Tämä on nimenomaan erikoisin projekti mitä mulla on ollut ja tämä on ollut yksi syy olen lähtenyt tähän mukaan, Durmishaj tiivistää. Matkailijoille Isokarin saari ja majakka ovat pysyneet avoinna töistä huolimatta. Projektin etenemistä on pystynyt myös seuraamaan Isokarin Facebook-sivuilta. – Yhteistyössä urakoitsijoiden kanssa majakkaan on päästy tutustumaan, kertoo Laaksonen. Majakkasaari onkin tarjonnut vierailijoille uudenlaisen elämyksen nähdä läheltä näin erikoinen projekti.     Juttua päivitetty 23.7.: lisätty haastateltavien tittelit ja heidän edustamansa yritykset.