Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Rantakirpulla leppoisaa kesämenoa

– Jos haluaa avoautokokemuksen, niin tämän avonaisemmaksi ei auto enää tule, naurahtaa maskulainen Janne Saloranta kehottaessaan toimittajaakin kokeilemaan, miltä tuntuu ajaa Rantakirppua. Rantakirppujen (Beach Buggy) historia juontaa Yhdysvaltoihin 1960–70 -luvuille, jossa auto oli etenkin surffaajien suosiossa. Se rakennettiin kuplavolkkarin pohjalle: alkuperäinen kori irrotettiin, päälle tehtiin lasikuituinen kori ja vaihdettiin leveämmät renkaat, jotta auto kulki hiekalla paremmin. Tämä kyseinen Rantakirppu on Salorannan tietojen mukaan kuitenkin tehty Helsingissä vuonna 1988 suomalaiselle Cactus -korisarjalle. – Ilmeisesti yritys toi Yhdysvalloista muutaman auton, ja teki niiden lasikuitukoreista muotit. Rantakirppuja on tehty eri tekniikoilla: – Osa on tehty suoraan kuplan pohjalle vain vaihtamalla kori, mutta esimerkiksi tämä yksilö on lyhyempi eli rungosta on otettu pois 30–40 senttiä. Rantakirppuja on ollut sikäli helppo rakentaa, että kun nykyautossa kori on kantava rakenne, kuplassa näin ei ollut. – Kuplaa olisi voinut ajaa vaikka pelkän pohjan kanssa. Tässäkin kori on kiinni vain parillakymmenellä pultilla. Jos nyt omistaisi kuplan ja haluaisi muuttaa sen Rantakirpuksi, se ei nykylainsäädännön aikaan enää ole mahdollista. Siksi Rantakirput ovatkin käyneet melko harvinaisiksi. – 1980-90 -lukujen vaihteessa tulleet uudet rekisteröintisäädökset muuttivat prosenttimäärää, paljonko kanta-autoa saa muuttaa. Ja tässähän vaihdetaan niin paljon osia, ettei se muistuta kuplaa millään tavalla. Aiemmin rekisteröidyt Rantakirput saa kyllä pitää. Harrastajia kuitenkin on, esimerkiksi Facebookin Rantakirppu-ryhmässä on nelisensataa jäsentä, ja porukka aktiivista. Vakan alueella Saloranta tietää olevan muutamia muitakin Rantakirppuja, mutta ajossa hän ei niitä ole nähnyt.   Mielenkiintoinen omistajahistoriakin tällä Rantakirpulla on, se on nimittäin aiemmin kuulunut Tarja Haloselle. – Auto tuli minulle ensin pelkästään myyntiä varten huollettavaksi, koska se oli ollut pitkään pois käytöstä. Kun sitä sitten kotona laitoin, vaimo ihastui siihen niin paljon että teki tarjouksen ja osti sen Haloselta pois. Saloranta suunnittelee ryhtyvänsä pikkuhiljaa käymään auton tekniikkaa läpi ja ajanmukaistamaan sitä. Ainakin edessä olevat rumpujarrut saavat väistyä tehokkaampien levyjarrujen tieltä. – Ajomukavuuteen ja turvallisuuteen liittyviä asioita tähän saa vaihtaa. Tässä on kuitenkin 1500-kuutioinen moottori ja painoa vain sellaiset 500 kiloa, niin tämä liikkuu suhteellisen reippaasti, vaikkei mikään tykki olekaan. Osia on onneksi helppo saada, ja ne ovat edullisiakin, koska kuplia on edelleen paljon. Salorannan Rantakirpun matkamittari näyttää 35 000 kilometriä. – Se voi pitää paikkansa tai sitten olla pitämättä. Vanhaan autoon pitää suhtautua niin, ettei sillä ole väliä. Tämä on siinä kunnossa kuin vuoden -67 kupla vuonna 2020 on. Jos jotakin hajoaa, se korjataan.   Rantakirpulla ajamista Saloranta kuvailee helpoksi ja kivaksi. – Vaikka ei olisi tottunut ajamaan vanhoilla autoilla, tämän kanssa pääsee sinuiksi nopeasti ja tätä on leppoisa ajaa. Ja kun sitä katselee, niin tulee hyvä mieli. Se on aika sympaattinen auto, ei herätä kenessäkään pahoja tunteita, kateutta tai mitään sellaista. Saloranta on sitä mieltä, että autot on tehty käyttöä varten, joten hän ilmoitti Facebookissa pop up -lainaamosta, eli on valmis lainaamaan Rantakirppua käyttöön muillekin, jotka haluavat leppoisaa kesäauton menoa kokea. Toimittajakin siis kokeili, vaikka jännitti enemmän kuin hiukan, sillä kirpussa istutaan melkein maan tasalla eikä ympärillä tosiaan ole peltiä suojaamassa. Hallintalaitteet ovat jäykempiä ja polkimet nousevat lattiasta toisin kuin nykyautoissa. Mutta niihin tottuisi nopeasti, ja jo muutaman kilometrin kokeilun jälkeen voi hyvin kuvitella itsensä leppeässä kesäillassa ajelemassa pieniä hiekkateitä, moottorin hörinää kuunnellen ja ympäriltä tulvivista kesän tuoksuista nauttien.