Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Hyvä henkilökunta kaiken a ja o

– Jos olet palveluammatissa, sitten vain pitää palvella, ei siinä sen kummempaa, toteaa Mynä-Auto Oy:n toinen yrittäjä Petri Haanperä , kun hänen kanssaan keskustelee siitä, miksi yrityksessä on valittu monessa asiassa hieman erilainen toimintatapa: siinä miten kohdataan asiakkaat ja työntekijät, ja miten yritys voi edesauttaa alueensa ihmisten hyvinvointia. Mynä-Auto työllistää tällä hetkellä 11 henkilöä. – Siihen kulminoituu mun tavoite yrittäjänä. Että pystyn työllistämään mahdollisimman monta ihmistä ja tuottamaan laadukkaita palveluja Mynämäkeen ja lähialueelle, Haanperä summaa.   Yrittäjänä Haanperä aloitti vuonna 2002, jolloin hän ryhtyi tekemään puupakkauksia. Sitä ennen hän oli tehnyt autoalalla monenlaista työtä, muun muassa katsastusmiehenä ja asentajana. Ensimmäiseen kesätyöhön hän oli mennyt jo 13-vuotiaana. – Yrittäjyys varmaan lähti siitä, kun yrittäjiä on joka puolella suvussa. Vuonna 2006 hän osti Marko Hakamäen kanssa osan Mynä-Autosta. –Täällä minulla on nyt loistava tilanne, kun on maailman parhaat yhtiökumppanit ja työntekijät. Säälittää ne muut firmat, kun niillä on ne toiseksi parhaat. Hyvien yhtiökumppanien ja henkilökunnan merkitystä Haanperä painottaa joka käänteessä. – Ilman niitä yritys ei voi pitkälle kantaa.   Yksi Haanperän periaatteista on se, että kun istutaan työpaikan keittiössä, kaikki ovat tasa-arvoisia eikä firmassa ole työntekijöiltä salattavia asioita. Kiitoksen hän pyrkii sanomaan asentajille jokaisen päivän loputtua. Uusille työntekijöille Haanperä sanoo aina ensitöikseen kaksi asiaa: – Toivon että hän jää meiltä eläkkeelle, ja muistutan että kaikkia asiakkaita tervehditään, jotta he ovat huomioitu joka suunnasta. Pienessä yrityksessä on helppo päättää toiminnan muutoksista vaikka aamupalaverissa. Esimerkiksi korona-aika ei sen ansiosta vaikuttanut Mynä-Auton toimintaan mitenkään. Kun yli 70-vuotiaiden piti jäädä karanteeninomaisiin olosuhteisiin, päätettiin heidän autonsa tarvittaessa hakea kotoa ja viedä takaisin kun työ oli valmis. – Eihän me tarvita sitä asiakasta tänne korjaamolle vaan auto, Haanperä toteaa ja pohtii, että sama systeemi toimii jos vaikka kyseessä olisi äiti, jonka on hankala tulla korjaamolle pienten lasten kanssa.   Mynä-Auto on tullut tunnetuksi monista hyväntekeväisyystempauksistaan. Haanperän mielestä yrittäjällä pitää olla yhteiskuntavastuu. – Jos taloudellisesti ajattelee, niin eihän siinä mitään järkeä ole, että yritys jakaa tuloksestaan rahaa pois, mutta me on todettu että tämä on toimiva konsepti. Katteen pitää olla yrittäjälle tärkeä asia, muttei tärkein. Tämä näkyy Mynä-Autossa esimerkiksi siinä, että se käyttää ainoastaan Suomessa toimivia tukkuliikkeitä. – Nettikauppa ulkomailta on meille vieras käsite, koska se ei työllistä yhtään ihmistä Suomessa. Tietysti osat saisi paljon halvemmalla sieltä, mutta meillä on se yhteiskuntavastuu. Isompia lahjoituksia on tehty Tyksin keskolaan, pienempiä esimerkiksi diakoniatyön kautta vähävaraisille. Jo kolmatta vuotta maksetaan kaikkien alle 12-vuotiaiden pesäpalloharrastus Mynämäen Vesassa. Harrastusmahdollisuuk-sia on tuettu muidenkin seurojen ja yhdistysten kautta. – Olemme valinneet lasten tukemisen, koska aikuiset pystyvät itse päättämään harrastavatko vai eivät. Mynä-Auton erilaisesta palvelutavasta Petri Haanperä on kutsuttu puhumaankin erilaisiin foorumeihin, kerran esimerkiksi ylliopistolle Turun alueen urheilu- ja kuntapäättäjille. – Minusta ideoita pitää jakaa. Jollakulla voi olla se ongelma, että olisi mahdollisuus antaa tukea mutta ei keksi, miten ja mihin.   Omassa sarjassaan on Haanperän mainontatyylikin. Jo vuodesta 2006 kesälauantaisin käytetty mainos ”Äijät kalassa” sai jossain vaiheessa tarkentavan lisälauseen ”mukuloitten kesäloman ajan”. Valituksia siitä, että liike on suljettuna kesälauantaisin ei ole kuulunut, asia ymmärretään hyvin. Kerran ohikulkumatkalla olevan pariskunnan asuntoautosta meni rengas ja se korjattiin. Tiskillä Haanperä ei ottanutkaan maksua vaan kehotti sen sijaan pariskuntaa menemään paikalliseen Alkoon ostamaan pullo viiniä ja nauttimaan sen seuraavalla leirintäalueella. Ei meinannut mies uskoa, mutta epäilemättä kertoi hyvästä kohtelusta eteenpäin. – Olen sanonut pojille, että ohikulkijaa ei saa jättää pulaan. Tuskin entisaikaankaan, jos postikärry hajosi Laajoenperälle, on ensimmäiseksi ajateltu että pitää saada raha kärryn korjaamiseksi vaan että saadaan kärry kulkemaan ja postikin sitten taas jonakin päivänä. Jos jollakin on jo vähän paniikki, ei sitä kannata enää lisätä. Menneeseen ei Haanperän mielestä pidä kauheasti katsoa, sillä siihen ei voi enää vaikuttaa. Energia kannattaa pistää tulevaan. Mynä-Autossa se näkyy seuraavaksi, kun ryhdytään rakentamaan uutta hallia, joka tuo mukanaan uusia palveluja.