Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Puttanjoen yli uusi silta Vehmaalla – vanha silta on todettu vaaralliseksi

Niemen-Karanluodon yksityistiekunta aloitti uuden sillan ja tieoikaisun tekemisen Vehmaalla Puttanjoen yli maaliskuussa, ja projekti alkaa olla nyt loppusuoralla. – Niementiellä oleva vanha silta on todettu vaaralliseksi. Sen rakenteet ovat vaurioituneet, ja painorajoitukset ovat pienet. Tämän vuoksi vanhan sillan yli ei voi kuljettaa raskaita kuormia, kertoo yksityistien hoitokunnan puheenjohtaja Tomi Heikkilä . Sillan ja tieoikaisun yhteiskustannukset ovat 150 000–200 000 euroa. 75 prosenttia rahoituksesta on saatu Ely-keskukselta, ja loput rahoituksesta hoitavat yksityistien osakkaat itse. Vehmaan kunta ei osallistunut rahoitukseen eikä takaukseen. Maaliskuussa alkanut projekti koki hetkellisen takaiskun ja rakennustyöt pysähtyivät vähäksi aikaa, kun suunnitellulla tielinjalla havaittiin mahdollinen lähde. Ely-keskus luokitteli löydön viranomaispäätöksellä lähteeksi, ja tielinjaa oli siirrettävä länteen päin, sillä lähteen ja tien välillä on oltava vähintään kymmenen metrin etäisyys. Lisäksi lähteen suojelemiseksi sen ympäriltä oli louhittava tuhat kuutiota kalliota.   Tarjouskilpailuun saapui kuusi tarjousta, ja tiekunta valitsi alkuvuodesta urakoitsijaksi lokalahtelaisen Varsinais-Suomen maanrakennus Oy:n. – Uusi silta on puukantinen liimapuupalkkisilta, ja sen kantavuus on nykystandardien mukainen. Painorajoitukset siis poistuvat tältä tieosuudelta. Tie sillan kummaltakin puolelta päällystetään 30 metrin matkalta asfaltilla. Tämä estää murske- ja hiekka-aineksen kulkeutumisen sillalle, kertoo vastaava työnjohtaja Juha Iso-Kouvola . Projektin kantavana voimana ja projektinvalvojana toimii insinööri Sakari Seppälä , joka myös suunnitteli uuden sillan yhdessä Kari Wessmanin kanssa. Yhteensä tieoikaisun pituus on yli 300 metriä, ja projektin on tarkoitus valmistua elo-syyskuun vaihteessa. Vanha silta jää tällöin nähtävyydeksi ja kokonaan pois liikennekäytöstä. Myös vanha silta saa hieman ehostusta, sillä siihen asennetaan uudet kaiteet.