Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Nousiaisten alikulku valmis syyskuussa

Valtatie 8:n alikulkua Nousiaisten Kaitaraistentieltä on ryhdytty rakentamaan, ja maanantaina käyttöön otettiin rakennustöiden aikainen kiertotie sekä alhaisemmat nopeusrajoitukset. Kevyen liikenteen alikulun toteutumisen takana on vaiherikas taival. Kun Nousiaisten ja Mynämäen välisiä ohituskaistoja vuonna 2018 rakennettiin, eikä suunnitelmaan sisältynytkään Repolantien kohdalla alikulkua, ryhtyivät sitä vaatimaan voimakkaasti niin kuntalaiset yhteydenotoillaan Ely-keskukseen ja silloiseen Liikennevirastoon kuin myös Nousiaisten kunta. Ohituskaistaurakkaan alikulku ei mahtunut, mutta erinäisten vaiheiden jälkeen päädyttiin siihen, että hanke voidaan toteuttaa, jos Nousiaisten kunta osallistuu kustannuksiin ja sitoutuu alikulun hoitoon. Kunta sai lopulta katettua omavastuuosuutensa valtion rahoituksella, eduskunnan valtiovarainvaliokunnan liikennejaoston määrärahoista. Myös alikulun sijaintia on rukattu useampaan otteeseen suunnittelun kuluessa.   Alikulku tehdään nyt Kaitaraistentieltä Ollin tilan kohdalta Kasitien toiselle puolelle, josta on rinnakkaistien kautta yhteys Mynämäentielle. Destia Oy:llä suunnittelussa projektipäällikkönä toiminut Matti Vuolamo kertoo, että alikulun toteuttamista mietittiin ensin Repolantien ja Kasitien liittymäalueelle. – Siihen se ei olisi onnistunut, ja rahallisesti oltaisiin oltu sellaisissa mittasuhteissa ettei olisi ollut mitään järkeä. Siellä olisi esimerkiksi pohjavahvistuksia pitänyt tehdä hyvin paljon. Sitten lähdettiin hakemaan toista paikkaa, jossa olisi paremmat pohjat ja pystyttäisiin tekemään kiertotie, Vuolamo kertoo. Se löytyi neuvottelusysteemillä nykyisestä paikasta, noin 500 metriä Repolantien liittymästä etelän suuntaan. – Maanomistaja oli hyvin myötämielinen, että alikulku saatiin tähän sijoitettua. Vuolamo toteaa sijainnin nyt rahallisesti edulliseksi, ja uskoo sen palvelevan hyvin myös käyttäjiä, vaikka matkaa bussipysäkeille hieman tuleekin. – Siinä ei paljon kiertoa tule niille, jotka sitä sieltä lähialueelta käyttävät, ja se on varmasti turvallinen kohta kulkea. Uskoisin, että Mynämäen suunnastakin tulevat pyöräilijät pystyvät ajamaan etelä-länsi -puolella ja vaihtamaan Nousiaisten puolelle ja päinvastoin. Myös alikulun rakenne on vaihtunut suunnittelun kuluessa. – Alunperin tilaajalla oli ajatus teräsrakenteisesta matalasta putkesta, joka soveltuu kävelijöille, mutta se vaihdettiin heti alkuvaiheessa teräksiseen holvikaarisiltaan, johon mahtuu pyöräilijät ja myös kunnossapitokalusto. Alikulussa on betoniseinät, joiden päälle tulee teräskaari. Hyötykorkeus on 2,78 metriä ja leveys 3,5 metriä. Pituutta alikululla on noin 20 metriä. – Suunnittelun aikana laskettiin, että holvikaarisillan kustannus ei ole paljoa isompi mutta se on käytössä toimivampi. Putkeen ei olisi kunnossapitokalusto talvella päässyt. Tämä on myös valoisampi kuin putki olisi ollut.   Kustannuksia alikulun rakentamisesta kertyy noin 800 000 euroa. Väyläviraston projektipäällikkö  Kari Partiainen  kertoo urakka-aikaa olevan syyskuun loppuun asti. – Sillan toimitusaika on kymmenen viikkoa. Urakka saatiin käytännössä ratkaistua kesäkuussa, jolloin urakoitsija on sen tilannut eli sitä ei ole kauheasti pystynyt nopeuttamaan. Syyskuun loppuun mennessä pyritään se valmiiksi saamaan ja heti käyttöön otetaan, jos ei mitään mutkia matkaan tule, Partiainen toteaa.