Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Kalannin ja Kodjalan välille pyörätie – Rakentamisen voisi aloittaa jo ensi vuonna

Suunnitelma Kalannin ja Laitilan välisestä uudesta kevyen liikenteen väylästä on valmistunut. Projektipäällikkö Sakari Hurskainen Varsinais-Suomen Ely-keskuksesta sanoo, että uuden väylän rakentamisen voisi käynnistää jo ensi vuonna. – Mikäli hanke saa kävelyn ja pyöräilyn edistämisrahoitusta, niin rakentaminen voisi alkaa ensi vuonna, mikäli suunnitelma saa hyväksymispäätöksen alkuvuodesta 2021. Hurskaisen mukaan jos hanke saisi kävelyn ja pyöräilyn edistämisrahaa, Ely-keskus voisi toteuttaa hankkeen sillä rahalla. Mikäli tätä rahaa ei hankkeelle myönnetä, väylän rakentaminen jää kiinni kunnista –  sekä Uudenkaupungin että Laitilan pitäisi hyväksyä omat maksuosuutensa. Uusikaupunki on näyttänyt hankkeelle vihreää valoa, sen sijaan Laitila on ollut nihkeä osallistumaan kustannuksiin. Uuden kevyen liikenteen väylän kustannusarvio on 4,2 miljoonaa euroa. Siitä Uudenkaupungin osuus olisi 1,9 miljoonaa euroa ja Laitilan 0,71 miljoonaa euroa. Ely-keskus maksaisi hankkeesta 2,3 miljoonaa euroa. Lisäksi johtosiirtoihin tarvitaan 150 000 euroa. Kustannusarvio on noussut valmistelun aikana, sillä vuonna 2017 kustannusarvio oli vielä noin 3,8 miljoonaa euroa. Väylä on suunniteltu välille Kalanti –  Kodjala. Se alkaisi Kalannin alikululta ja päättyisi Kaupintanhuan yksityistien liittymään. Väylän pituus olisi 7,2 kilometriä., leveys 3,25 metriä ja päällystetty osuus 2,75 metriä. Väylän rakentamisen yhteydessä Sirppujoen siltaa pitäisi leventää. Jalankulku- ja pyöräilyväylä kulkisi levitettävän sillan ajoradan vieressä. Ajorata ja kevyen liikenteen väylä on tarkoitus erottaa toisistaan tiekaiteella.   Varsinais-Suomen Ely-keskus on asettanut kevyen liikenteen väylän suunnitelman nähtäväksi. Suunnitelmaan voi tutustua verkossa 13.7. asti.