Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Säästöpankin konttorien sulkemisesta

”Haluamme varmistaa, että pystymme vastaamaan asiakkaiden palvelutarpeisiin myös tulevaisuudessa”, Ossi Öhman sanoo Vakka-Suomen Sanomien jutussa 25.6.2020. Onko siis vaarana, että pankki kaatuu ilman konttorien sulkemista? Lisäksi hän kertoo, että paikallisuus pysyy toimintamme kulmakivenä jatkossakin. ”Päivittäispalveluista vapautuvan ajan aiomme ehdottomasti käyttää asiakkaidemme parhaaksi tehtävään työhön, yhteydenpitoon ja asiakassuhteiden hoitoon.” Noita korulauseita pystyy jo alakoululainenkin sorvaamaan. Paikallisuus on kaukana kun lähipalveluihin on matkaa 30–40 kilometriä. Rahaa pystyy nostamaan vastaisuudessa K-marketista, R-kioskista ja Nesteen huoltamolta mutta kun nämä kaikki ovat myös yhtä kaukana kuin pankkikin. Paras neuvo onkin siirtää asiointi S-pankkiin, sillä on nyt vielä kauppa, josta pystyy nostamaan rahaa vihreällä kortilla. Konttoreiden sulkeminen kuvastaa sitä asennetta, mitä toimitusjohtajalla on. Vanhat ja höperöt saavat mennä, kun tehdään bisnestä. Olisi Öhmanin syytä lukea historiaa. Suuret kiitokset ensisijassa Kalannin Säästöpankin 80-luvun lopun johdolle ja erityisesti Kauno Pietilälle. Hänen johdollaan onnistuttiin pelastamaan Kalannin Säästöpankki Suomen Säästöpankista. Vahvaa tukea pankkikriisin aikaan hän sai entisiltä Vehmaan, Taivassalon, Laitilan ja Uudenkaupungin säästöpankkien luottamusmiehiltä, jolloin muodostettiin nykyinen Kalannin Säästöpankki. Konttoreiden sulkeminen on tuon valtavan työn täydellinen mitätöinti. Itsekin olin avaamassa tilin Kalannissa heti pilkkomista seuraavana päivänä, vaikka minut oli pilkottu silloiseen SYP:iin ja tilini oli siirretty Osuuspankkiin. Kalannin säästöpankin ”vanhalle” henkilökunnalle tuo aika oli myös työntäyteistä kun tilejä avattiin satamäärin Kalannissa. Vehmaalla Tuulikki piti konttoria apteekin päädyssä pienessä yksiössä, missä ihmiset kävivät antamassa valtakirjoja asiakkuuksien siirtoon Kalannin Säästöpankkiin. Silloin ei laskettu ylityötunteja, kun luotiin uutta. Asiakkaisiin ylläpito puhelimella on täysin typerää pakkomyyntiä. Tee sijoitus rahastoon niin rahasi ovat turvassa. Ei ole riskiä kun valitsee matalan riskin rahaston ja tuotto on kuitenkin noin 3 prosenttia vuositasolla. Juu niin on varmaan, jos on mahdollista makuuttaa rahoja vuosia mutta jos tuleekin pikainen rahantarve, niin hups, rahastossa on enää vain osa sijoituksesta kuten 25 000,00 euroa onkin enää 23 000,00 euroa ja rissat. Vanhat ja höperöt saavat ollakin poissa kantamassa hiekkaa pankin lattioille. Synnyinkylässäni oli 60-luvulla Osuuspankin konttori koululla ja opettaja hoiti konttoria. Opettajan rouva ei tästä pitänyt ja hän laittoi lapun oveen: Teidän pihalla on lantaa ja meidän pihalla santaa eikä sitä tarvitse kaikkea meille sisälle kantaa. Pankki loppui hyvin äkkiä kun asiakkaat lähtivät pois. Samoin voi käydä myös Kalannin nykyiselle pankille, asiakkaat äänestävät jaloillaan. Sillä on vieläkin merkitystä, mistä sen palvelun tarvittaessa saa. On paljon vieläkin asiakkaita, joilla ei ole älykännykkää, ei tietokonetta tai edes taitoa käyttää tietokonetta. Kaikki alakoululaiset osaavat käyttää kyllä mobiililaitteita, mutta eivät läheskään kaikki yli 50-vuotiaat. Heille ei ole vielä opetettu koulussa ATK:ta, joten vielä menee 20–30 vuotta ennen kuin kaikki ovat saaneet oppia kaikenmaailman härpäkkeiden käyttöön. Kalannin Säästöpankki on täysin unohtanut juurensa ja haluaa näin sen myös todistaa. Kaisa Virtala