Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Tunnin junaan U:gista

Tunnin juna -hanke on odotellut pitkään sivuraiteella vuoroaan. Kesäkuun alussa valtiovalta näytti hankkeelle vihdoin vihreää valoa. Varsinais-Suomen edunvalvontajohtaja Janne Virtanen totesi, että pää on nyt avattu Tunnin junalle (TS 4.6.), kun Tunnin juna huomioitiin maankäyttöä, asumista ja liikennettä koskevissa MAL-neuvottelutuloksissa ja valtion lisätalousarvion raiderahoituksessa. Virtasen tulkinnan mukaan lisätalousarvion raiderahat tarkoittavat, että kaksi ensimmäistä osaa nopeasta raideyhteydestä Turusta Helsinkiin voidaan rakentaa. Turussa on nyt toivoa, että ratapihan ja Turku –  Kupittaa -kaksoisraiteen rakentaminen alkaisi jo vuonna 2022. Maakunnan kannalta Tunnin juna osuu aikataulullisesti hyvään saumaan. Turku –  Uusikaupunki -välin sähköistystyöt ovat valmistumassa ensi vuonna. Sen jatkoksi olisi luontevaa suunnitella rataosuudelle myös henkilöjunaliikennettä. Varsinais-Suomen liitto ja kunnat ovat ehdottaneet, että henkilöjunaliikenne olisi jo käynnissä, kun Tunnin juna toteutuu. Käytännössä se tarkoittaisi, että matkustajia Tunnin junaan saataisiin lisää Uudenkaupungin ja Loimaan suunnasta. Henkilöjunaliikenteen lisäämistä puoltaa myös valtiovallan halu siirtää matkustajia joukkoliikenteeseen ja vähentää liikennepäästöjä. Liikennepuolella on tapahtumassa nyt paljonkin. Valtion ja kaupunkiseutujen välisiin mal-sopimusluonnoksiin on kirjattu myös ruuhkamaksun käyttöönotto vuosille 2020– 2031. Ensimmäisenä ruuhkamaksut voitaisiin ottaa käyttöön Helsingin ja Tampereen seuduilla. Jotta ruuhkamaksut voitaisiin jollain aikavälillä ottaa käyttöön myös Turun seudulla, se vaatisi parempia joukkoliikenneyhteyksiä. Tällä hetkellä tilanne on huono. Julkista liikennettä ei ole nimeksikään. Linja-autoliikenne on vain heikentynyt viime vuosina. Bussilla pääsee Turusta Mynämäen keskustaan tai autotehtaan portille, ei juuri muualle. Maakunnassa liikkuminen vaatii omaa autoa. Henkilöjunaliikenne olisi yksi keino hillitä ruuhkaliikennettä, kun Uudestakaupungista, Vehmaalta, Mynämäestä olisi toimiva lähijunaliikenne Turun seudulle. Ainakin osa pendelöinnistä voisi siirtyä raiteille –  etenkin jos se suunnitellaan niin, että matka jatkuu junapysäkiltä viiveettä bussilla tai kutsutaksilla eteenpäin. Kun Ruotsissa on kyetty ketjuttamaan joukkoliikenne saumattomasti, niin tottahan siihen pystytään myös Suomessa.