Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Mustangien kruisailua U:gissa

Uudenkaupungin kaduilla saatiin lauantaina ihailla poikkeuksellisen kiiltäviä ja tyylikäitä menopelejä, kun varsinaissuomalaiset Ford Mustang -harrastajat kokoontuivat kesäretkelle Uuteenkaupunkiin. Muskeliautojen pärinä ja kromin kiilto saivat uusikaupunkilaiset lauantaina liikkeelle sankoin joukoin. Kilpaa auringonsäteiden kanssa säihkyneitä autoja ihailtiin koko perheen voimin.     – Se oranssi on minusta kaikkein hienoin. Siinä on niin upea pärisevä äänikin, Topias Vuorela ihasteli Suomen uusinta, vuoden 2019 GT Mustangia. Topias kertoo ihailevansa myös kiihdytysautoja, joten ei ole mikään yllätys, että hänen suosikkinsa on valtakunnan uusin Mustang. Vuoden 2019 GT-malli kiihtyy nollasta sataan noin viidessä sekunnissa ja kulkee 250 km/h. Vanhemmat, muskeliautoista klassikoiksi muuttuneet Mustangit ovat huomattavasti rauhallisempia menopelejä.     – Jos tällä ajaa yli 100 kilometriä tunnissa, auto alkaa täristää. Avoautolla ajaminen on sellaista nautiskelua. Vaimokin tykkää istua vieressä, Suomen vanhimman Mustangin omistava kaarinalainen Pentti Kiilholma kertoi. – Museoautolla saa ajaa 30 päivää vuodessa, ja yleensä ne kuluvat klassikkoautojen kokoontumisissa ja tapaamisissa. Kiilholma kertoo käyvänsä paitsi Mustangien omissa kokoontumisajoissa myös klassikkoautojen yleisissä tapahtumissa. Pienempiä kokoontumisia on melkein joka viikonpäivälle, ja kerran kuussa klassikot kerääntyvät isommalla porukalla Forum Marinumin pihalle.     – Kokoontumisissa viehättää se, että siellä jutellaan autoista eikä työasioista tai titteleistä, eläkkeellä oleva gynekologian erikoislääkäri toteaa. Lauantaina varsinaissuomalaiset Mustangit kruisailivat Automuseolta Pyhämaan, Myllymäen ja Lepäisten kautta Pakkahuoneelle 25 auton letkassa. Mukana oli myös yksi Slovakian rekisterissä oleva auto, jona omistaja on tällä hetkellä Suomessa töissä. Valtakunnallisessa yhdistyksessä on yli 1200 jäsentä, joten kaikkiaan eri-ikäisiä Mustangeja on Suomessa reilusti toista tuhatta. Pentti Kiilholman Ford Mustang vuodelta 1964 on itse asiassa yksi maailman vanhimmista Mustangeista, sillä se on valmistettu jo ennen mallin ensiesittelyä USA:ssa.     – Suomeen tämän toivat 2010-luvulla tyttäreni ja hänen miehensä. Auto matkusti Long Beachin satamasta laivalla Rotterdamiin ja sieltä rekalla Turkuun, auton nykyinen omistaja kertoi. – Useampaan kertaan jouduin asiaa kyselemään, mutta lopulta vävypoika suostui myymään auton minulle vuonna 2015. Vaikka vauhdin hurma ei olekaan Kiilholmalle se juttu, hänkin kertoo arvostavansa erityisesti isoa V8-moottoria ja sen murinaa. Myös 1960-luvun muotokieli ja klassikkoauton alkuperäisyys merkitsevät. Kiilholman Mustang on 1990-luvulla entisöity huolellisesti alkuperäistä kunnioittaen. Vain jarrutehostin kielii sopeutumisesta 2000-luvun vaatimuksiin.