Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

”Asiakas oli odottanut Kela-kyytiä viisi tuntia” – Kelan tilausvälitysten laiteongelmat rasittavat asiakkaita ja autoilijoita

– Onhan tämä aikamoinen viikko ollut. Laitteet eivät toimi kunnolla vieläkään. – Tiistaina hain yhden asiakkaan Uudestakaupungista. Hän oli odottanut Kela-kyytiä viisi tuntia, vehmaalainen taksiautoilija Janne Ahala kertoo. Ahala sanoo, että autoja Kela-kyyditykseen olisi kuitenkin ollut käytettävissä, tilaus vain ei ollut tullut tietoon. Taksiliikenteessä on ollut tällä viikolla ongelmia Kela-kyydityksissä. Syynä ovat uudet laitteet, joita ei ole vielä kaikissa Kela-kyytejä hoitavissa takseissa, ja jos laite onkin, se ei ole toiminut kunnolla. Kela tiedotti keskiviikkona, että palvelun uskotaan toimivan koko maassa viikon loppuun mennessä. – En usko, että toimii, Vakka-Suomen Taksiautoilijoitten ja Lounais-Suomen Taksiyrittäjien puheenjohtaja Teppo Kataja toteaa ykskantaan. – Ensinnäkin kaikissa autoissa ei ole vieläkään laitteita. Niitten asennukseen menee aikaa. Lisäksi sovellukset eivät toimi, hän ynnää ongelmia.   Lounais-Suomen Taksidata Oy:n toimitusjohtaja Tapani Ekuri on vakuuttanut, että Kela-kyytejä hoitavia autoja Varsinais-Suomessa on riittävästi. Näin uskoo myös Kataja, vaikka esimerkiksi Uudessakaupungissa 5– 6 taksiautoilijaa ei enää tehnyt uutta Kela-sopimusta. – Kyse on eläköityvistä autoilijoista, jotka eivät enää halua hankkia uusia laitteita, hän sanoo. Nuori taksiautoilija Janne Ahala ymmärtää hyvin, että osa autoilijoista on luopunut Kela-ajoista. – Kelan uudet sopimukset laskivat autoilijan saamia korvauksia. Lisäksi piti hankkia uusi leasing-laite, jonka kulut tulevat kalliimmaksi kuin vanhan. Ahalalle Kela-kyydit ovat tärkeitä, sillä maaseudulla taksiajoista lähes puolet on Kelan sopimusajoja. – Ei täällä sitä ajettavaa muuten niin paljon ole. Meillä täällä ei ole hotellien asiakkaita eikä yritysasiakkaita, kuten kaupungeissa.   Uudet Kela-sopimukset laitteineen tulivat käyttöön taksiliikenteessä samaan syssyyn kuin uusi liikennepalvelulaki tuli voimaan. Ahala sanoo, ettei uusi laki ole vaikuttanut taksiliikenteeseen Vakka-Suomen alueella toistaiseksi mitenkään. – Osa asiakkaista on yrittänyt tingata hinnasta, mutta ei siinä mitään uutta ole. Maalla on totuttu tinkaamisen kulttuuriin jo ennen uutta lakia. Kyllähän täällä on sovittu asiakkaan kanssa könttähinta, jos esimerkiksi on ajanut jonkun porukan Turkuun. – Olen itse siirtynyt taksiautoilijaksi tavaraliikenteen puolelta. Siellä kilpailu oli niin veristä, ettei tämä taksiliikenteen kilpailu ole uutta minulle, hän toteaa. Ahala näkee lain vapautumisessa myös mahdollisuuksia. – Jos täällä on hiljaista, niin voin lähteä ajoon vaikka Turkuun. Ei se kuitenkaan ihan tavattomasti houkuttele. Perheellisiä me taksiautoilijatkin ollaan, niin onhan se mukavampi tehdä töitä kotiseudulla. Kataja arvioi, että uuden lain vaikutukset alkavat näkyä vasta syksyn mittaan. Yleisesti on pelätty, että maaseudun taksiliikenne hiljenee. – Tuskinpa täältä lähtee autoilijoita edes Ruisrock-ajoon, mutta varmasti Suomessa syntyy sellaisia yhtiöitä ja yrittäjiä, jotka kiertävät kaikki festivaalit läpi ja kun juhlat ovat ohi, auto jää talliin. Myös Ahala arvelee, että esimerkiksi Karjurockissa nähdään jo muualta tulevia takseja. – Ei se meitä haittaa. Ajettavaa kyllä riittää, kun kaikki festarikävijät haluavat kyydin kuitenkin samoihin aikoihin.   Kela-kyyti pitää tilata Lounais-Suomen Taxidatan numerosta 0800 130 001 viimeistään edeltävänä päivänä kello 14. Kyytejä yhdistellään, joten samassa kuljetuksessa voi olla myös muita matkustajia. Jos taksi ei saavu sovittuna aikana, asiakkaan pitää soittaa uudelleen alueelliseen tilausnumeroon. Kela-kyyti maksaa enintään 25 euron omavastuun. Jos taksin tilaa muulla tavoin, Kela ei korvaa matkaa. Lähde: Kela