Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Yamaha Vmax oli syntyessään maailman nopein

Kun isä ei antanut Jari Tammiselle lupaa ostaa poikasena mopoa, hän päätti aloittaa harrastuksen kerralla hieman isommin, ja osti nuorena miehenä ensimmäisestä tilistään moottoripyörän. Moottoripyöriä miehellä on ollut 80-luvulta saakka, ja tällä hetkellä tallissa komeilee custom-moottoripyörä Yamaha Vmax. Kyseistä pyörää ryhdyttiin valmistamaan vuonna 1985, ja saman mallin valmistus jatkui aina vuoteen 2008 saakka, jonka jälkeen markkinoille tuli uusi malli. Tammisen Vmax on tehty vuonna 1987, joten kyseessä on alkuperäinen malli. – Tämän pyörän ulkomuotoon en aio kajota lainkaan, sillä haluan säilyttää sen alkuperäisessä mallissaan. Suunnitelmissa on tosin ostaa toinen samanlainen, jota voi sitten tuunailla mieleisekseen, suunnittelee Jari Tamminen.   Yamaha Vmax on legendaarinen custompyörä, jota alettiin rakentaa Amerikan kiihdytysajoihin. 1980-luvulla se olikin maailman nopein kiihdytyspyörä ja se kiihtyy sadan kilometrin tuntivauhtiin 2,7 sekunnissa. – Moottoripyörällä ajaessa tulee helposti vauhtisokeaksi. Kun ajaa lujaa, haluaisi ajaa aina vain lujempaa, Tamminen kertoo. Periaatteessa moottoripyöräily olisi mahdollista läpi vuoden, sillä pyörään voi vaihtaa nastarenkaat. Tamminen kertoo kuitenkin olevansa nykyisin sen verran mukavuudenhaluinen, että harrastaa lajia vain keväästä syksyyn. Ajokauden aikana mittariin kertyy kilometrejä tuhatkunta. – Pitkiä reissuja en Vmaxilla ajele, sillä tämä ei ole matkapyörä. Kiihdytyspyörän tankkikin on sen verran pieni, ettei yhdellä tankkauksella pääse etenemään kovin pitkää matkaa. Pisimmillään reissuni ovat olleet noin sadan kilometrin luokkaa, kertoo Tamminen.   Legendaarinen moottoripyörä on kerännyt ympärilleen harrastajia ympäri maailmaa. Vmax klubi järjestää sekä maailmanlaajuisia että pohjoismaisia kokouksia ja kokoontumisajoja sekä kulkuriajoja Suomessa. Klubi osallistuu Suomessa myös messuille ja tapahtumiin. – Aikomuksenani oli mennä tänä vuonna itsekin kokoontumisajoihin, mutta ikävä kyllä koronarajoitukset tekivät tämän vuoden suunnitelmat tyhjiksi, harmittelee Tamminen. – Vmax herättää huomiota sekä äänellään että ulkonäöllään, ja se on mielestäni yksi moottoripyöräilyn perusfilosofioista, hän tiivistää. Moottoripyöräilijän ainoa pakollinen varuste on kypärä, ja kypäräksi kannattaa valita mieluiten umpikypärä. – Itse käytin avokypärää, kunnes otsaani lensi ensimmäisen kerran ampiainen. Sen jälkeen siirryin mieluusti umpikypärään, naurahtaa Tamminen.