Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Lapsissa ja nuorissa tulevaisuus

Seppo Lohtaja on julkisesti väittänyt muun muassa, että Uudessakaupungissa kouluun ei olisi nyt koronakriisin oloissa voitu palata, jos Sihy olisi ollut käytössä, koska siellä on vain avointa tilaa. Todellisuudessa asia on ihan päinvastoin. Kun valtiovalta päätti koulujen uudelleen avaamisesta, se ohjeisti, että opetusryhmien tulee olla nykyisiä luokkaryhmiä pienempiä. Koska nykyisissä alaluokkien kouluissa on vain yksi opetustila kutakin opetusryhmää kohti, oltiin ohjeistuksen toteuttamisessa suurissa vaikeuksissa, osin mahdottoman edessä. U:gin yhtenäiskoulussa tilanteesta selvittiin vain siksi, että lukio jatkoi etäopetuksessa ja sen tilat otettiin käyttöön. Esimerkiksi Saarnistossa ja Hakametsässä vaikeudet olivat paljon suurempia. Onneksi ulkona on jo lämmintä. Muuntojoustavassa Sihyssä on, vastoin Lohtajan jatkuvasti toistamia väitteitä, avointen oppimistilojen lisäksi runsaasti perinteisten luokkien kaltaisia seinällisiä tiloja. Lisäksi on pienempiä rauhoitettuun työskentelyyn varattuja tiloja. Avointa tilaakin pystytään tarvittaessa jakamaan pienempiin osiin. Erilaisia tiloja voidaan saada käyttöön useampia kuin perinteisen kokoisia opetusryhmiä on. Uuden pedagogiikan mukaista on jakaa opetusta tarvittaessa pienempiin ryhmiin. Sihyn suunnittelussa nimenomaan ei ole haluttu mennä täysin avoimiin oppimisympäristöihin, vaan on ideaalisesti yhdistetty perinteisen luokkaopetuksen ja uuden pedagogiikan parhaat ominaisuudet. Lisäksi Lohtaja väittää pääasian eli pedagogiikan jääneen täysin sivuosaan. Kuitenkin kaikki Sihyn tilat ja toiminnot, monitoimi- ja uimahallit mukaan lukien, on lähtökohtaisesti suunniteltu palvelemaan koulun ja pedagogiikan tarpeita. Ne mahdollistavat elinikäisen oppimisen polun varhaiskasvatuksesta aina lukioon ja musiikki- ja kansalaisopistoihin saakka. Samalla Sihy monikäyttöisyydellään palvelee kaikkien eri-ikäisten kaupunkilaisten tarpeita, yhdistystoimintaa, liikunnanharrastajia, isojen tilaisuuksien järjestämistä, yrityksiäkin. Suunnitteluun ovat koko ajan osallistuneet pedagogiikan asiantuntijat, rehtorit ja opettajat mukaan lukien. Oppilaidenkin ajatuksia on kuultu. Rakennuksen on suunnitellut koulusuunnitteluun erikoistunut ja alan arvostetuimpiin kuuluva arkkitehtitoimisto von Boehm – Renell Oy. Valtakunnalliset opetussuunnitelmat ovat velvoittavia, eivät vain suosituksia. Sihyn pedagogiikasta on kerrottu ja keskusteltu hankkeen aikana lukuisissa yleisötilaisuuksissa, lehtikirjoituksissa ja netissä. Valitettavasti Lohtaja ei ole halunnut omaksua mitään kuulemastaan tai näkemästään. Sihyssä annamme hienoille lapsillemme ja nuorillemme menestyksen eväät tulevaisuuden yhteiskuntaan, josta emme kaikin osin edes tiedä, millainen se on. Emme yhteiskuntaan, joka meni jo. Matti Ankelo, opetus- ja kasvatuslautakunnan puheenjohtaja, Pro Uusikaupunki