Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Sihyn havainnekuvista seulottua

Uudenkaupungin tulevan sivistys- ja hyvinvointikeskuksen kulku pysäköintialueelta pääovelle tapahtuu koulun välitunti/liikunta pihan läpi. Rajoituksia? Koulujen piha-alueet ja pääsisäänkäynnin torialue yhtenäistä, avointa tilaa. Lasten turvallisuus? Luonnonvalon määrä opetustiloissa? Pääsisäänkäynnin läheisyydessä ei ole pysäköintipaikkoja liikuntarajoitteisille. Rakennuksessa paljon portaikkoja, aistivammaisille ja liikuntarajoitteisille sangen hankalia. Polkupyörille yksi teline, vaatimuksena oli 400 paikkaa, joista puolet katettuja.Autojen pysäköintipaikkoja on kuvasta laskettuna noin 150, vaatimuksena oli vähintään 300. Miksi nämä vaatimukset ja tarjouspyyntö katosivat kaupungin nettisivuilta? Sihy työllistää noin 140 henkeä, koululaisilla on omia ajoneuvoja, rakennuksessa on iso uimahalli, palloiluhalli, monitoimihalli, kuntosali, musiikkiopisto, kansalaisopisto, kaupunkiverstas, 1 200 hengen katsomo ja yleisötila – kaikkeen tähän on varattu 150 autopaikkaa. Keskuskeittiö- ja ruokalarakennus puretaan. Mitä muita tiloja on, jotka vaativat väistötilat? Rakennustöiden alettua työmaa-alue on Pohitullin koulun seinästä Viikaistenkadulle. Tällöin alueella ei ole ainoatakaan pysäköintipaikkaa. Jos Sihy otetaan käyttöön ennen kuin Pohitullin koulu on purettu ja pysäköintialue rakennettu, edelleenkään ainoatakaan pysäköintipaikkaa ei alueella ole. Työmaaliikenne on sekin ongelma. Jo pelkkä purkaminen ja jätteen poiskuljettaminen käsiteltäväksi (70 prosenttia jätteestä on kierrätettävä) ja palautettavaksi uusiokäyttöön on iso ralli raskaalla kalustolla. Betoni/tiilijätteen paikalla käsittely (murskaus, pulverointi) ei koulun läheisyyden takia tule kysymykseen. Reitille Laivanrakentajantie –  Pohjoistullitie –  Viikaistenkatu -työmaa muodostuu koululaisille kaksi hengenvaarallista kohtaa. Ensimmäinen on Lehtorintien ja Pohjoistullitien risteys ja Pohjoistullitien ylitys. Toinen kohta on Pohjoistullitien ja Viikaistenkadun risteys, kevyenliikenteen väylän jatkuminen Viikaistekadun yli. Tiukka risteys kääntyvälle yhdistelmälle. Rakennuksessa on nähtävillä kaksi kohtaa, jotka voidaan luokitella riskirakentamiseksi. Ensimmäinen on kaupunkiverstaan/”lasipalatsin” katto. Sadevesien/sulamisvesien poistokaivojen tukkeutuessa (roskat tai jäätyminen) katolle syntyy vesiallas, kunnes seinät tai katto antaa periksi. Toinen on uimahallin ja vanhan Pohitullin hallin väliseinä (entinen ulkoseinä). Uimahallissa on paljon lämmintä kloorihöyryä. Väliseinän on oltava betoni/tiilirakenteinen, toisaalta hallin ulkoseinät menevät muutenkin täysremonttiin. Tästä seuraa myös se, ettei halli ole jollain aikavälillä käytettävissä. Ari Saastamoinen rh,evp Kiitos lukuisista huomioista hankkeeseen liittyen. Pyrimme vastaamaan kysymyksiin aina kun niitä ilmaantuu. Kuten pedagogisten ratkaisuiden osalta, myös muilta osin luonnosten suunnittelu jatkuu toteutuspiirustuksiksi ja suunnitteluratkaisuja kehitetään edelleen. Teknisissä vaatimuksissa on mm. vaatimukset valaistuksen osalta. Havainnekuvia tarkemmin asioita on ilmaistu laajassa suunnitelma-ja asiakirjamateriaalissa. Liikuntarajoitteisille on esitetty pysäköintipaikat asemapiirustuksessa ja autopaikkoja on asiakirjasta laskettavissa 301 kpl. Rakennustapaselostuksen mukaan polkupyörapaikkoja toteutetaan tilaajan vaatimat 400, joista puolet on katettuja. Se on vaatimuksen mukainen. Koulun piha-alueet on pitkälle suunniteltu käyttäjäjien laatimien toiminnallisten vaatimusten mukaisesti eri ikäryhmät eritellen ja määräysten mukaisesti osin aidaten. Pohitullin säilyvä liikuntahalli ei ole sisäyhteydessä uuteen rakennusosaan. Välimatka on määritetty tarjouspyyntöasiakirjoissa, jotta peruskorjaaminen tulevaisuudessa on mahdollista. Toistaiseksi ei ole tiedossa, että julkisivun mahdollinen kunnostaminen vaikuttaisi hallin käyttöön. Taloteknisten töiden osalta vaikutuksia saattaa olla. Ajoittamalla töitä oikein vältetään toiminnallisia haittoja. Rakenteiden osalta elinkaarimallissa olosuhteista vastaa palveluntuottaja sopimusjakson (20 vuotta+ 5 vuosen optio) ajan. Menetelmän pidetään tältä osin välttävän enemmän rakenteellisia riskejä. Jaamme huolen työmaa-ajan järjestelyistä.Työmaajärjestelyistä on tarjouksen liittenä alustavat selvitykset. Suurten rakennushankkeiden työmaajärjestelyt ovat vaativia järjestelyjä, joista suuria hankkeita toteuttaneilla toimijoilla on kokemusta hankalammistakin paikoista. Väistötilasuunnittelu on käynnissä. Lehteenkin annettujen tietojen mukaisesti ruokailutilan lisäksi väistötilaa tarvitaan n. 2000 m2. Pohitullin kouluosa jää suunnitelman mukaan käyttöön uuden valmistumiseen saakka. Nettisivuja on päivitetty säännöllisesti ja niissä on kuvattu hankkeen etenemistä. Uuden materiaalin tilalta on poistettu vanhaa. Pyynnöstä ne palautetaan sinne. Tarjouspyyntömateriaali poikkeuksellisesti on hankkeessa kokonaan julkista ja siihen on päässyt tarjouspyynnön valtuustokäsittelyn jälkeen tutustumaan virastotalolla ja pääsee jatkossakin ottamalla yhteyttä. Lisäksi tarjouspyynnön hyväksymisen jälkeen järjestettiin yleisötilaisuus, jossa avattiin tarjouspyynnön sisältö asiasta kiinnostuneille ja lehdistölle. Marko Kivistö Projektipäällikkö