Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Tie- ja vesiliikennelait uudistuvat kesäkuussa

Uudet tie- ja vesiliikennelait tulevat voimaan kesäkuun alussa. Jo 1980-luvulta peräisin oleviin vanhoihin lakeihin tulee runsaasti muutoksia, mutta kovin radikaaleista uudistuksista ei kuitenkaan ole kyse. – Laeilla pyritään luomaan pohjaa seuraavan sukupolven liikennekulttuurille. Monet arjen harmit liittyvät liikenteeseen, mutta nyt tavoitteena on mahdollisimman turvallisten olosuhteiden luominen. Lakien valmistelussa on otettu huomioon laajasti eri ryhmien tarpeet, liikenne- ja viestintäministeri Timo Harakka (sd.) sanoo. Harakan mukaan lainsäädännöstä on pyritty poistamaan tulkinnanvaraisuutta. – Iso ja näkyvä muutos liittyy liikennemerkkeihin. Niiden uusimisessa on kuitenkin kymmenen vuoden siirtymäaika. Uusissa laeissa erottuu kaksi trendiä: liikkujan omaa vastuuta korostetaan ja uuteen teknologiaan varaudutaan. Harakka korostaa myös pyöräilijöiden asemaa. – Pyöräily on lisääntynyt, mutta turvallisuus ei ole kohentunut. Tässä katse siirtyy kuntiin, koska pyöräilyväylät ovat kuntien vastuulla. Liikenne- ja viestintävirasto Traficomin johtava asiantuntija Jussi Pohjonen tiivistää tieliikennelain päätavoitteet liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden parantamiseen. – Uutta on esimerkiksi ennakointivelvollisuus. Vaikka liikennesäännöt määräävät, niin toisten tienkäyttäjien toimintaa on kyettävä ennakoimaan, Pohjonen toteaa. Useiden uusien liikennemerkkien lisäksi liikkujien on totuttava muun muassa valkoisiin sulkuviivoihin ja vähimmäisnopeuksiin. Polkupyöriin vaaditaan punainen takavalo, jos on liikkeellä pimeään aikaan. Turvavyön käyttöpakko ulottuu myös traktoreihin ja työkoneisiin, jos niillä liikutaan yleisillä teillä. Alle 3-vuotiaita ei saa kuljettaa ilman turvalaitetta edes taksissa. Yksi muutos liittyy siihen, että viranomainen voi keskeyttää epävarmalta näyttävän ajon, vaikkei kuskin promilleraja ylittyisikään. – Peili on edelleen yksi parhaista liikenneturvallisuusvälineistä. Sieltä löytyy se henkilö, joka voi eniten vaikuttaa. Radikaaleja muutoksia ei ole tulossa. Jos on ennenkin osannut liikkua liikenteessä, niin osaa varmasti myös jatkossa. Traficomin erityisasiantuntija Kimmo Patrakka nostaa vesiliikenteestä esille yhden pääkohdan. – Nykyinen lainsäädäntö on vanhentunut ja hajallaan yli 40 säädökseen. Suurin muutos on se, että nyt vesikulkuneuvon päällikkö on määriteltävä. Hän vastaa kaikesta, mitä veneessä tapahtuu, Patrakka korostaa.