Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Arvo auttaa työikäisiä – Aikuisten vastaanotolla puhutaan nyt tavallista enemmän lomautuksista ja rahahuolista

Oven avaa leveähymyinen mies. – Moro, tule sisään, lähihoitaja Pasi Ruohola kutsuu. Aikuisten vastaanotto Arvo sijaitsee Uudenkaupungin keskustassa, keltaisessa puutalossa. Tila on hyvin kodikas, Arvo ei vaikuta yhtään virastolta tai terveysvastaanotolta. Pasin kanssa asiakkaita vastaanottavat sosiaalityöntekijä Maija Vesterinen ja psykiatrinen sairaanhoitaja Hanna Asikainen . Tällä porukalla Uudessakaupungissa tehdään pioneerityötä, josta muutkin kunnat ovat kiinnostuneet. Arvo on sosiaali- ja terveystoimen yhteinen vastaanotto 18– 64-vuotiaille uusikaupunkilaisille. – Asiakkaan ei tarvitse miettiä, mihin hänen kuuluisi ottaa yhteyttä. Jos on huolta omasta jaksamisesta tai taloudellisesta tilanteesta tai huoli läheisen mielialasta tai päihteiden käytöstä, meille voi soittaa tai tulla pop up -aikana käymään, Pasi, Hanna ja Maija kertovat.   Arvo on matalan kynnyksen paikka, johon on keskitetty yhteydenotot, ohjaus, neuvonta ja myös kaikki työikäisten palvelutarpeen arvioinnit. Arvosta ohjataan tarvittaessa eteenpäin. Viime vuosi oli kokeiluvuosi ja tänä vuonna toiminta on jo vakinaista. – Toimimme vesivahingon aikana viime syksynä Mörnen talossa. Tammikuussa muutimme takaisin tänne keskustaan, tähän puutaloon. Tänne ihmisten on jotenkin helpompi tulla, Pasi sanoo. – Pihaan paistaa aina aurinko ja kukat kukkivat pihassa, niin onhan tänne mukava tulla, Hanna jatkaa. Hän arvelee, että puutalokorttelin sisäpihan ovesta on myös helpompi luikahtaa sisään kuin mennä kaupungintalolle hakemaan apua. – Kaikilla meillä on elämässä erilaisia vaiheita ja haasteita, ei niitä tarvitse hävetä. Silti ihmiset vain tahtovat miettiä, että mitä ne muut ajattelevat, Hanna sanoo. Arvon toiminnassa uraauurtavaa on asiakaslähtöisyys sekä sosiaalityön ja terveystoimen kiinteä yhteistyö.Arvossa tehdään monitiimityötä ja kolmikon tukena on koko kaupungin sosiaali- ja terveystoimen palvelut. Esimerkiksi lapsiperheille apua tarjoaa myös perhekeskus. – Teemme tiivistä yhteistyötä myös Kelan kanssa, Maija Vesterinen kertoo.   Arvon työntekijät koordinoivat myös kriisipuhelimeen tulevat yhteydenotot ja tarvittaessa auttavat myös vanhustyötä, kuten lähiaikoina, kun sillä puolella on tarvittu lisäresursseja. – Tämä poikkeustila ei ole vielä kovin paljon täällä Arvossa näkynyt. Lomautuksista on puhuttu ja lapsiperheillä ruokamenot ovat tänä keväänä kasvaneet, Pasi kertoo. Hanna ja Maija arvioivat, että tämä poikkeustilan avuntarve työikäisillä näkyykin viiveellä. – Olemme siihen myös varautuneet. Esimerkiksi lomat olemme järjestelleet niin, että täällä on aina joku paikalla. Arvossa on vastaanottoaikoja ilman ajanvarausta normaalisti joka päivä useita tunteja. Nyt koronan aikaan pop up -vastaanottoa on tunti iltapäivisin, yhdestä kahteen. Asiat pyritään hoitamaan etänä mahdollisimman pitkälle. – Hyvin asioita on saatu niinkin eteenpäin, Maija Vesterinen sanoo.   Arvo Arvo-vastaanottoon oli viime vuonna 840 yhteydenottoa. Palvelun tarpeen arviointeja tehtiin 83. Arvon ja muiden sosiaalipalvelujen poikkeusajan toiminnasta löytyy ajantasaista tietoa Facebookista ja Instagramista. Tämä poikkeusaika on aiheuttanut ihmisille myös epätavallisia pulmia, etenkin muualta tulleille. Maahanmuuttokoordinaattori Lea Myllymäki hoitaa Uudessakaupungissa vieraskielisten asioita. Myllymäen mukaan lomautukset ovat koskeneet monia muualta tulleita. – Osa olisi halunnut lähteä kotimaahan pitkän lomautuksen ajaksi, mutta eivät ole päässeet lähtemään, kun rajat ovat kiinni. – Monilla EU-maista töihin tulleilla perheet ovat kotimaassa ja se aiheuttaa huolta, koska koronatilanne on monissa maissa vakavampi, hän kertoo. Myös oleskelulupien ja passien kanssa on ollut pulmia. Oleskeluluvan jatkohakemuksen käsittely kestää normaalia kauemmin. – Maahanmuuttovirasto on jatkanut tunnistautumisaikaa, joten nyt on jo voinut rauhoitella asiakkaita. Jos kansallinen passi on menossa vanhaksi ja sitä ei pääse uusimaan lähimpään lähetystöön, maahanmuuttokoordinaattori on ohjannut hakemaan muukalaispassia. Hänen tukeaan on tarvittu myös lasten koulunkäyntiin liittyvissä asioissa.