Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Lähes 40 kilometriä uutta asfalttia Vakan alueelle – Teitten kunnostamiseen rahaa lähes tuplasti viime vuoteen verrattuna

Suomen tiet pvat päässeet pahasti rapautumaan, kun valtion budjetista ei ole useisiin vuosiin irronnut kunnon rahoitusta teitten kunnostamiseen. Esimerkiksi viime vuonna rahoitus jäi alhaisimmalle tasolle kymmeniin vuosiin. Nyt on toinen ääni kellossa: – Harvoin meillä on tällaista ilosanomaa kertoa kuin nyt. Tänä vuonna on hyvä tilanne, päällysteinsinööri Tero Ahokas Varsinais-Suomen Ely-keskuksesta kehuu. Kun viime vuonna maanteitä päällystettiin koko maassa noin 1 700 kilometriä, tänä vuonna asfaltointikoneet pääsevät tekemään uutta pintaa noin 4 000 kilometriä. Varsinais-Suomen Ely-keskuksen rahoitusosuus on yhteensä 22 miljoonaa euroa. Tällä rahasummalla laitetaan kuntoon tiestöä sekä Varsinais-Suomen että Satakunnan alueella. Ahokkaan mukaan ministeriöstä on lupailtu, että tänä vuonna rahoitusta voisi tulla vielä tätäkin enemmän, mutta kevään päällysteohjelma on laadittu jo tiedossa olevan rahoituksen mukaan. – Tämänvuotuinen rahoitustaso on sellainen, että voimme jopa vähän lyhentää teitten korjausvelkaa. Mikäli rahoitus pysyisi tällä tasolla myös jatkossa, teitten kuntotasoa voitaisiin vähitellen nostaa, Ahokas sanoo. Nyt rahoitus on riittänyt lähinnä pääteiden kunnossapitoon, pienet paikallistiet ovat huonossa kunnossa. Myös siltojen kunnossa on korjausvelkaa. Päällysteohjelma on juuri valmistunut ja urakoitsijavalinta on parhaillaan menossa. Vasta urakoitsijoiden valinnan jälkeen Ely-keskus laatii tietöiden aikataulun ensi kesäksi. Työkohteet on valittu teitten kunnon perusteella. Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa päällystetään tänä vuonna yhteensä yli 500 kilometriä tiestöä. Tästä noin 40 kilometriä sijoittuu Vakan alueelle. – Ohjelmassa on vaativia päätiekohteita, sekä kohteita, joissa korjataan myös siltarumpuja sekä tehdään massanvaihtoja kantavuuden parantamiseksi. Osassa kohteita vain kuumennetaan asfalttipinta, jyrsitään ja lisätään vähän uutta massaa. – Työmenetelmiä on useanlaisia ja päällystetyyppejä erilaisia riippuen tieluokasta. Ahokas toivoo, että autoilijat suhtautuisivat kärsivällisesti tietöihin ja ajaisivat suositeltua nopeutta. – Jos joutuu odottamaan jonon päässä, niin kannattaa muistaa, että kaikkien yhteiseksi hyväksihän näitä töitä tehdään. Seuraavalla kerralla pääsee sitten ajamaan uutta pintaa.     Vakan alueen kunnostuskohteet: Kustavintie välillä Masku, Seikelä –  Mietoinen, 11,5 kilometriä Lokalahdentie välillä Y-tie ja Uusikaupunki, 9 kilometriä, sekä Y-tietä pieni pätkä Valpperintie Nousiaisissa 8,5 kilometriä Rymättyläntie Särkänsalmesta Poikkoon, 5 kilometriä Vehmaan Kirkonkyläntie, kirkonkylältä Vinkkilään 2,5 kilometriä Uusi tieliikennelaki tulee voimaan kesäkuun alussa. Lain muutoksen myötä ohituskieltoa osoittava keltainen sulkuviiva maalataan jatkossa tiehen valkoisella värillä. – Tämä muutos alkaa näkyä jo ensi kesänä. Samalla kun tehdään uutta pintaa, keltaiset sulkuviivat poistuvat, päällysteinsinööri Tero Ahokas Ely-keskuksesta kertoo. Sulkuviivat pitää olla muutettu valkoisiksi viimeistään 31.5.2023. – Välissä on siirtymäaika, että teillä on keltaisia ja valkoisia sulkuviivoja. Keltaiset poistuvat vähitellen, Ahokas korostaa.