Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Sopolantien peruskorjauksesta

Hyvä, että tien remontti on nyt valmis, kuten saimme Vakka-Suomen Sanomista 3.4. lukea. Maskun kunnan sivuilla lukee, että ”liikenneturvallisuus on jokaisen ihmisen perusoikeus”. Valmistuneessa tieremontissa ei kuitenkaan suotu Laitalantien asukkaille turvallista siirtymistä kevyen liikenteen väylälle. Asia on tietenkin eri, jos meitä haja-asutusalueen asukkaita ei tunnusteta ihmisiksi. Kaava-alueen asukkailla on nyt yhdenvertainen, esteetön ja turvallinen kevyen liikenteen väylä käytössään. Remontin ensimmäisen vaiheen jälkeen kysyimme kunnasta, voisiko Laitalantien kohtaan tehdä suoraa polkua viherkaistan yli ja päällystää tiemme liittymä riittävän leveäksi (nyt isot autot joutuvat ajamaan viheralueen kautta). Vastaus oli todella hämmentävä – koska asumme haja-asutusalueella, liittymiä ei kuulu päällystää! Ja koska viherkaistapolkua ei esitetty muistutusvaiheessa, meidän tulee tehdä asiasta valitus hallinto-oikeuteen! Kakkosvaiheen suunnitelmaa muutettiin ja viherkaista jätettiin osin toteuttamatta. Vaadittiinko näihin muutoksiin alueen asukkailta valitusta hallinto-oikeuteen? Miten liittymäpäällysteet kuuluvat tien loppupään asukkaille, mutta ei meille, vaikka olemme samalla haja-asutusalueella? Tällä puolella tietä on nyt yhdeksän pihaa/tienhaaraa, joista pääsee suoraan kevytväylälle ja kolme, joista ei pääse. Niistä tulee kulkea viherkaistaojan yli tai ajotien piennarta – juuri siellä, missä oli vaarallista kulkea ennen remonttia. Melkoista vastakkainasettelua ja eriarvoistamista kunnan taholta, että saamme edelleen varoa autoliikennettä entistäkin kapeammalla ajoväylällä. Lisäksi Laitalantiellä on päättyvistä teistä eniten asutusta ja siten myös useita liikkujia, mutta jopa alueen asumattomissa taloissa kulkuväylät ovat meidän tilannetta parempia. Laitalantien risteyksessä oli vuosia bussipysäkki. Se ilmestyi yksityistien päähän 2006 ja silloisen kunnanjohtajan mukaan siitä oli teknisen toimen ja liikennöitsijän kanssa sovittu – Laitalantien yksityistietoimikuntaa tai asukkaita ei asiassa kuultu mitenkään. Kunnanjohtajan mukaan kaava-alueen asukas Hirvijoentien varrelta pyysi uutta pysäkkiä ja tästä tuli saavutettu etuus, joka poistuisi 2007, kun tieremontti alkaa. Nyt tiedämme, että kaava-alueen asukkaille saavutettu etuus kesti 12 vuotta. Vakka-Suomen Sanomien artikkelin mukaan pysäkit olivat ennen ahtaita. Risteyksen luvaton pysäkki todellakin oli ahdas koko olemassa olonsa ajan ja liikenneturvallisuus loisti poissaolollaan. Matkaajat useimmiten väistivät autoja vasta töötätessä ja vielä niin vähän, että sai varoa kenen varpaille ajetaan – mutta ei heillä ollut missään tilaa minne väistää. Alueesta tuli kuin yleistä omaisuutta ja meidän pihastamme ajoittain parkkialue pyörille ja autoille. Lukuisista pyynnöistä huolimatta pysäkin tuomaa haittaa ei kunnassa koskaan noteerattu. Sen sijaan Maskun kunta kiitti meitä tästä useiden vuosien rasituksesta estämällä meiltä yhdenvertaisen kulun kevyen liikenteen väylälle. Onkohan nyt räätälityönä tehty hieno puvuntakki, jossa napit ovat selän puolella ja hihat ommeltu umpeen? Sirkka ja Arto Uusitalo Laitalantie, Masku