Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Etäopetus teettää tuplatyötä – Poikkeusoloissa opettajien työtunnit venyvät ja digitaidot ovat koetuksella

– Ihan positiivisella mielellä tästä kaikesta olen nyt, vaikka työn tekeminen onkin ihan erilaista etäopetuksessa. Kaipaan kyllä sitä vanhaa tapaa, mutta sopeutuvaisia olemme, Askaisten 63 oppilaan alakoulun rehtori Anna-Kaisa Saarinen toteaa. Etäopetus koulussa aloitettiin hänen mukaansa aluksi maltilla ja matkan varrella opettajat ovat ottaneet käyttöön uusia keinoja. – Lähiopetuksessa meillä on ollut vain 1–2 oppilasta. Opettajamme ovat käyneet opettamassa heitä vuorotellen, muuten opettajat työskentelevät kotoa käsin. Tärkeänä apuna ovat koulunkäynninohjaajat, jotka myös työskentelevät etänä. Askaisissa etäopetukseen siirtymistä helpotti jo yhdessä valmiiksi mietitty linja siitä, mitä kautta oppilaille annetaan läksyt ja miten toimitaan. Tehtävät jaetaan vanhemmille ja isommille oppilaille Wilman kautta. Kuvia tehdyistä tehtävistä lähetetään opettajalle älypuhelimien Whatsapp -sovelluksen kautta. Opetustuokioihin ja keskusteluihin käytetään Googlen Meet -yhteyttä, ja tehtävien antamiseen sekä palauttamiseen Googlen Classroom -sovellusta. – Näin oppilas löytää helposti sen, mitä hänen pitää tehdä. Kirjoihin tehdään myös edelleen paljon tehtäviä. Opettajille on tarjolla myös paljon sähköistä materiaalia, mistä valita. Saarisen mukaan tässä on se vaara, että opettaja lähtee kilpavarusteluun eli innostuu antamaan liikaa tehtäviä. – Alakoulussa luokanopettaja näkee kuitenkin vielä hyvin kokonaisuuden, koska opettaa itse lähes kaikkia aineita. Maskussa kouluilla on yhteinen Google-alusta, johon kirjautuminen oli jo ennestään oppilaille tuttua. Meet-yhteyttä ei ennen nykytilannetta oltu Askaisissa käytetty, mutta kaikki oppivat sen käytön nopeasti. Etäopetuksen alettua oppilaiden koteihin on lainattu noin 20 kappaletta koulussa käytössä olevia Chromebook -tietokoneita. Opettajilla taas on käytössään ajanmukaiset tietokoneet ja työpuhelimet, joilla suoriutuvat töistään. Anna-Kaisa Saarinen kiittää perheitä siitä, miten nämä ovat sopeutuneet tilanteeseen. Usean koululaisen talouksissa on myös kyetty jakamaan tietokoneaikoja lasten kesken, vaikka kaikilla ei omia koneita olisikaan. – Digiloikka on nyt ollut pakko tehdä. Sekä lapset että aikuiset ovat saaneet opetella paljon uutta ja koko ajan opetellaan vähän lisää. Kotoa käsin työskennellessä on rehtorilla itsellään haasteena se, miten rajata oma työ- ja vapaa-aika. Etäopetuksessa hän on muun muassa pitänyt 1. luokan oppilaille saneluita Meet -neuvottelussa, tehnyt oppilaille opetusvideoita sekä kuulustellut lukuläksyjä oppilas kerrallaan puhelimessa. Mietoisten Tavastilan koulussa noin 80 oppilaasta lähiopetuksessa on 11 oppilasta, joten koulun vs. rehtorina toimiva luokanopettaja Tuulikki Karru työskentelee edelleen tiiviisti koululla. Etäopetus sujuu monta eri kanavaa käyttäen. Tehtäviä annetaan muun muassa Wilman, Google Driven ja Google Classroomin kautta. Tehtäviä palautetaan myös suoraan opettajan sähköpostiin tai jossain tilanteissa valokuvina Whatsappiin. – Wilmassa lähetin oppilailleni ohjeet, miten liitytään Googlen Hangouts Meetiin ja miten siinä toimitaan. Sitten olemme oppilaiden kanssa yhdessä ratkaisseet teknisiä haasteita. Onneksi oppilailla oli jo valmiiksi koulussa luotu gmail -sähköpostiosoitteet, vs. rehtori toteaa. Koulun käyttämiä Chromebook -laitteita on lainattu oppilaiden koteihin jonkun verran. Laitteita on edelleen lainattavissa lisää, mikäli siihen on perheissä tarvetta. Opettajat ja koulunkäynninohjaajat neuvovat sekä antavat oppilaille henkilökohtaista tukea päivittäin myös puhelimitse. Tieto- ja viestintätekniikasta vastuussa olevat luokan opettajat ovat auttaneet muita opettajia oppimateriaalikustantajien sähköisten materiaalien käyttöönotossa. – Etäkoulun myötä otetaan haltuun tekniikkaa. Positiivista poikkeustilanteessa on Karrun mukaan se, että oppilaat oppivat uudenlaista vastuunottoa. Lisäksi hän uskoo, että näille jää nyt enemmän aikaa omaehtoiselle liikkumiselle. – Ikävä puoli tässä tilanteessa on, että osa oppilaista kaipailee tosi paljon kouluun ja kavereitaan. Poikkeustilanne on lisännyt merkittävästi opettajien työmäärää, sillä etätehtävien palautteen antaminen yksilöllisesti jokaiselle vie runsaasti aikaa. – Hankaluus on työhön käytettävän ajan rajaaminen. Nyt on poistunut se oleellinen vuorovaikutus paikan päällä. Tehokkaammin opetus käy kun kaikki ovat yhtä aikaa läsnä, Karru miettii.