Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Taloudellinen tsunami

Koronapandemian vaikutukset ovat alkaneet näkyä. Tartuntojen määrä kasvaa ja ensimmäinen potilas Suomessa joutui tehohoitoon jo maanantaina. Terveydenhuollon paineet kasvavat. Pandemia on myös yrityksille kuin tsunami. Kun ihmiset vetäytyvät koteihin ja eristäytyvät, yritysten tilanne vaikeutuu nopeasti. Pikkuputiikeissa on hiljaista, ravintolat ja kahvilat ovat tyhjentyneet nopeasti, kun valtioneuvosto on rajoittanut julkiset kokoontumiset kymmeneen henkilöön ja suosittelee välttämään tarpeetonta oleilua yleisillä paikoilla Vaaravyöhykkeellä ovat kaupan ja palvelusektorin lisäksi usean eri alan pienet yritykset, mutta myös isot toimijat. Yt-neuvotteluiden käynnistämisestä ovat ilmoittaneet jo muun muassa Valmet Automotiven autotehdas, telakkayhtiö Meyer Turku ja Turun Osuuskauppa. Elinkeinoelämän tutkimuslaitoksen Etlan toimitusjohtaja Aki Kangasharju sanoo, että korona iskee sekä kotimaiseen kulutukseen että vientiin (IS 14.3.). Kumpaan ankarammin ja missä järjestyksessä, sitä ei pystytä vielä arvioimaan. Hallituksen maanantaina esittelemä viiden miljardin euron taloudellinen tukipaketti yrityksille tuskin riittää, kuten valtiovarainministeri Katri Kulmuni jo arvioikin. Kauppakamarien tekemään kyselyyn vastanneista yrityksistä hieman yli 30 prosenttia uskoo, että koronavirus on kasvattanut konkurssin mahdollisuutta merkittävästi. Paljon on kiinni myös siitä, miten kuluttajat reagoivat. Paikallisesti voi käydä niinkin, että kuluttajien ostokäyttäytyminen muuttuu oman kunnan liikkeitä suosivaksi. Suuret ostoskeskukset ja megamarketit eivät enää houkuttele tartuntariskin vuoksi. Kun ihmiset kuitenkin jotain tarvitsevat, he hakevatkin sen mieluummin kunnan omista liikkeistä. Voimme omalla ostoskäyttäytymisellämme tukea pieniä yrityksiä ja ehkä samalla pelastaa omat palvelumme. Yrityksille on tarjolla myös asiantuntija-apua. Ukipolis lupaa yrittäjille neuvontaa esimerkiksi tilanteisiin, joissa yritys taklaa asiakasvajetta ottamalla käyttöön uusia palveluita, kuten take away -lounasmyyntiä tai ruokakassitoimituksia. Myös pankit ja eläkeyhtiö Varma ovat varautuneet auttamaan asiakkaitaan tilanteessa, jossa tarvitaan maksuaikaa. Jos infektiovastaanottoja perustettiin nopeasti, niin hyvin nopeasti on osattu myös taloudellisella sektorilla tarjota tukea yrityksille. Nähtäväksi jää, kuinka pitkälle se riittää.