Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Teslako ostettu?

Olkoon kansalaisen asuinkunta mikä hyvänsä, niin hän myöntänee, että ulkoisen kuntakuvan, niin sanotun imagon rakentaminen osataan Kustavissa. Jopa siinä määrin, että media pitää Vakka-Suomen ainoaa saaristokuntaa esimerkillisenä niin taloudenpidon kuin palvelujen suhteen. Näin siitä huolimatta, että vanhusikäisten huoltosuhde on Kustavissa maan neljänneksi huonoin. Käytännössä se merkitsee, että kunnan ikärakenne on vahvasti vanhusvoittoinen, eikä tämä rakenne tunnu mitenkään kunnan päättäjiä huolettavan. Julkisissa puheissa ovat johtavat päättäjät toistuvasti todenneet, että olisi toivottavaa, jos eläkeiän saavuttaneet vapaa-ajanasukkaat muuttaisivat kirjansa Kustaviin. Mutta ulkoista kuvaa on Kustavissa osattu rakentaa, ja yksi osio tässä sarjassa koettiin maanantaina, kun Jukka Lehtinen jätti keskustapuolueen kuntayhdistyksen nimissä aloitteen sähköautojen latauspaikan rakentamisesta Kivimaantien torin laitaan. Hyväksytty kansallinen energia- ja ilmastostrategia pitää sisällään tavoitteen, että maassamme olisi kymmenen vuoden kuluttua 250 000 sähköautoa, jota tavoitetta on yleisesti pidetty vähintään kunnianhimoisena. Jos tämä tavoite toteutuisi, on arvioitu liikenteen hiilidioksidipäästöjen puolittuvan. Aivan näin yksiselitteinen tilanne ei kuitenkaan ole. Trafin tilasto parin vuoden takaa osoittaa, että aktiivikäytössä olevien henkilöautojemme keskimääräiset hiilidioksidipäästöt olivat 162 grammaa kilometriä kohti riippuen luonnollisesti auton tekniikasta eli iästä. Jos sähköhenkilöauton vaatima energia tuotettaisiin hiilellä – puhumattakaan turpeesta – olisivat vastaavat päästöt jopa 180 grammaa kilometriltä. Lisäksi sähköauton valmistaminen maksaa tätä nykyä edelleen tuplaten enemmän kuin suunnilleen vastaavan kokoisen dieselauton rakentaminen. Yksi EU:n asettamista tavoitteista on myös, että vanhoista litium-akuista 40 prosenttia pitäisi saada kierrätykseen. Litium-akkuja käytetään myös sähköautoissa, mutta tässä kohdin ne eivät aiheuta suurinta ongelmaa. Sen aiheuttavat asiantuntijoiden mukaan mobiililaitteet ja tietokoneet. Kun Kustavissa aikoinaan vähennettiin yleisten jätepisteiden määrää, synnytti se yhteydenottoja lehden toimitukseen ja pelkoja siitä, että jätteitä alkaa ilmestyä luontoon. Tällä hetkellä Kustavi on alueen kunnista esimerkillinen kotitalouksien jätehuollon järjestämisessä. Ympäristöystävällisyydestä kertonee myös Jukka Lehtisen jättämä latausaloite. Tosin valtuutettu Kari Herhi (kok.) kuittasi sen Lehtiselle välittömästi toteamuksella: – Olet sitten Teslan ostanu, vai? Harri Suomalainen