Etusivu Uutiset Näköislehti Muut lehdet Yhteystiedot Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Kolumnit Pääkirjoitukset

Dragster-kuski Laura Blomberg innostuu vauhdista

Harva 15-vuotias parantaa jatkuvasti omaa nopeusennätystään. Varsinkin, kun kyse on reaktionopeuden ja vauhdin yhdistelmästä. Uusikaupunkilainen dragster-ajaja Laura Blomberg hyppää kisa-autoonsa ja kiihdyttää pakoputki lieskoja syösten 200 metrin matkalla yli 130 kilometrin tuntinopeuteen. Aikaa tähän menee vajaat 8 sekuntia. Vaikka yli 4 metriä pitkän kiihdytysajoauton nopeus saadaankin kaasu pohjaan polkaisemalla, ei jarrua voi polkaista yhtä kovaa tai muuten vahvat takapyörät kääntävät auton vaarallisesti poikittain. – Lajissa ei ole ajonopeus tärkein, vaan lähtöviivalla reaktionopeus ratkaisee. Reaktioajat mitataan sekunnin tuhannesosissa, Laura Blomberg kertoo. – Jos lähtöviivalla ehtii nähdä vihreän valon, on lähtö jo hävitty ja nopeimmat autot menevät jo kaukana edessä, lisää isä Juha Blomberg . Pari viikkoa sitten Ruotsin Tierpissä hän ajoi juniorluokan dragstereiden EDRS-osakilpailun voittajaksi. Tosin kisa oli vaarassa päättyä jo alkumetreillä, kun ajokin kone hajosi. Varikkotoverit tulivat nopeasti apuun ja varaosista saatiin koottua Lauralle toimiva peli vielä saman päivän aikana. Hän on nyt siis sarjan EM-kakkonen. Takana on useampi täysin nollasekuntinen reaktioaika. – Lajin suomalaisajajat ajavat hyvin ja tasaisesti. Ruotsissa kilpailun taso on kovempi kuin Suomessa, isä Blomberg toteaa. Kiihdytysajoissa ajetaan suurilla nopeuksilla lyhyitä matkoja, joten turvallisuuden on oltava kunnossa. Ennen kisaa Laura pukee ylleen tulenkestävän ajopuvun, kengät ja hanskat sekä kypärään kiinnitettävän niskatuen. Viimeisenä ennen starttia hänen kätensä kiinnitetään remmeillä turvavöihin, jotta onnettomuustilanteessa kädet eivät päädy auton korin ulkopuolelle. Myös läpi auton kulkeva alumiininen tukirakenne on suunniteltu suojaamaan kuljettajia iskuilta. Auto katsastetaan ennen jokaista kisaa. – Autoon on turvallisuuden takia lisätty painoja, jotta se ei kulkisi liian lujaa. Juoniorisarjassa turvarajana on 7,9 sekuntia. Auto ei siis saa ajaa 200 metriä tämän kovempaa, isä Blomberg selventää. Laura on seurannut dragster-autoilua jo pienestä pitäen. Isä Juha on harrastanut lajia jo vuosikymmeniä, mutta varikon puolelta. Kun Laura täytti 12, hän sai vihdoin tahtonsa läpi ja vanhemmat antoivat hänelle luvan lajin harrastamiseen. Oma junioriluokan auto hankittiin ja Laura läpäisi ajoon vaadittavat lisenssikuulustelut ja -lähdöt syksyllä 2015. – Ensi vuonna saan siirtyä jo aikuisten sarjaan, Laura kuvailee. Junioreiden sarjassa ensin kisaajat lajitellaan reaktioaikojen mukaan. Sen jälkeen pareista muodostetaan pudotuskaaviot ja hitaampi joutuu kotiin. Lopulta on kaksi ajajaa jäljellä ja nopeimman reaktioajan saanut voittaa kisan. Lauran ensimmäinen kausi pari vuotta sitten sujui tasaisesti juuri oikealla tavalla. Hän saikin junioritsempparipalkinnon ja nousi SM-sarjan pisteissä viidennelle sijalle. – Viime kaudella auton kanssa oli kaikki mahdolliset ongelmat. Laura oli SM-kakkonen, ennen kuin moottori hajosi. Lopulta kausi päättyi 14. sijaan, Juha kertoo. Juha kiertää asuttavan linja-auton kuskina Lauran kanssa touko-syyskuun viikonloput kisamatkoilla. – Kilpuri kulkee bussin perällä matkoilla mukana. Bussissa on keittiö, suihku, vessa ja nukkumatilat, Juha luettelee. Perheen äiti Soile jännittää tuloksia kotona ja huolehtii kahdesta koirasta. Vauhdin hurma on se syy, joka saa Lauran kipuamaan kerta toisensa jälkeen kilpurinsa ohjaamoon. Autoiluharrastuksen myötä hän on saanut paljon samanmielisiä ystäviä. Blombergien tallin nimi on Only fun racing. Lajia harrastetaan siis niin kauan kuin se on Lauran mielestä hauskaa. – Jos Laura joku ajoreissu kömpii bussin takaosasta ja sanoo, ettei laji enää kiinnosta, niin tämä loppuu heti ja laitamme tavarat myyntiin, isä toteaa.