Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Liityntäpysäköintiä pitäisi lisätä

Kasitien varressa, Mynämäen keskustan kohdalla, on asfalttikenttä, joka palvelee hyvin bussiin menevien pysäköintialueena. Tai palvelisi, jos kentällä olisi maalatut parkkiruudut. Lehtemme lukija otti yhteyttä toimitukseemme ja kummasteli, että miten alueelle oikeastaan pitäisi pysäköidä. Asfalttikentällä pysäköinti kun on tällä hetkellä varsin villiä. Kun toimittajamme otti yhteyttä Väylävirastoon ja Varsinais-Suomen Ely-keskukseen, selvisi, ettei Yläneentien risteyksen viereistä aluetta oltu edes suunniteltu pysäköintialueeksi, vaan saattoliikennettä varten. Alueen liikennesuunnitelma on tehty kymmenen vuotta sitten. Silloin ei hoksattu harkita kokonaisvaltaisesti liikenteen ketjuttamista. Kasitien varrella on erinomaiset liityntäpysäköinnit Maskussa ja Nousiaisissa, mutta ei joka kunnassa. Liityntäpysäköintialueita pitäisi rakentaa suunnittelmallisesti joukkoliikennereittien varrelle. Nyt monessa paikassa on ongelmana, mihin jättää auto, mopoauto tai vaikka polkupyörä, kun matkaa haluaisi jatkaa bussilla. Jos maakunnasta lähtee esimerkiksi teatteriin Turkuun, matka on kuljettava omalla autolla, sillä bussilla ei pääse enää iltamyöhällä takaisin kotiin. Teatterin ympäristössä pysäköintipaikkoja on rajallisesti. Loppupään matkasta voisi kulkea Föli-bussilla, etenkin kun Turun kaupunginteatterin lipulla voi matkustaa maksutta bussilla. Mutta mihin auton voi jättää, siinäpä pulma. Liityntäpysäköintialueita ei ole Turussakaan. Liikennettä voisi ketjuttaa paremmin. Säästäisimme ympäristöämme, jos edes osan matkasta voisimme kulkea joukkoliikenteellä. Isojen teiden ja kokoojakatujen varsille pitäisi rakentaa liityntäpysäköintialueita, joista olisi helppo hypätä bussiin. Suomessa puhutaan paljon liikenteestä, mutta iso yleissuunnitelma puuttuu. Esimerkiksi naapurimaassa Ruotsissa liikenteen ketjuttamisessa ollaan jo paljon pidemmällä. Varsinais-Suomen Ely-keskuksestakin on käyty katsomassa Ruotsin mallia. Tietoa siis on, mutta silti suunnittelu ei tunnu etenevän. Ehkä kyse on sittenkin rahasta –  sitä ei ehkä riitä suunnitteluun, tai ainakaan toteuttamiseen. Eihän meillä maakunnassa ole riittävästi rahaa teiden kunnossapitoonkaan.   Joskus myös ajatus on hukassa, kuten tässä Mynämäen tapauksessa. Asfalttikentälle olisi voitu maalata pysäköintiruudut.