Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Liityntäpysäköintialue aiheuttaa ihmetystä Mynämäessä

Vakan lukija otti yhteyttä Vakan toimitukseen ihmetellessään Valtatie 8:n varteen Mynämäkeen Yläneentien risteykseen tehtyä liityntäpysäköintialuetta ja sitä, miten sekavasti siellä parkkeerataan. Alue on rakennettu entisestä Yläneentien liittymästä, kun liittymän paikkaa siirrettiin risteysremontissa. Yläneentien suunnasta alueelle ajava näkee ainoastaan pysäköintikieltoaluemerkin, ja liityntäpysäköintialuemerkki näkyy vasta kun on ajanut alueen perälle ja kääntyy takaisinpäin. Alue on vilkkaassa pysäköintikäytössä, sillä Kasitien bussipysäkkien läheisyydessä ei muita pitkän ajan pysäköintiin soveltuvia parkkialueita ole. Läheisen kaupan parkkipaikalla on tuntirajoitus ja kylmäaseman alueella pysäköintikielto. Alueella on joka päivä pysäköitynä autoja hyvin erilaisella tavalla, mahdollisesti aina riippuen siitä, miten päivän ensimmäinen omansa sijoittaa. Yleensä osa autoista on vinoparkissa, mutta joskus peräkkäin, jolloin autoja mahtuu vain muutama. Usein autoja on parkkeerattuna myös sille osalle aluetta, jossa on pysäköintikieltoalue -liikennemerkki. Lukija arvelee, että suunnittelijan tarkoitus on ollut, että alueella ajettaisiin vinoparkkiin sille puolelle, jossa on liityntäpysäköinti -liikennemerkki, ja alueen valtatien tien puoleinen pääty pysyisi tyhjänä, jotta sinne voisi viedä/hakea matkustajia bussipysäkiltä. Mutta nykyisillä merkinnöillä se ei siis käytännössä ole toiminut näin lainkaan. Seurauksena lienee myös se, että pysäköintikieltoaluemerkistä opitaan ajattelemaan niin, että sitä ei tarvitse noudattaa. Kysyimme asiasta Väyläviraston projektipäällikkö Elina Keräseltä ja Varsinais-Suomen Ely-keskuksen projektipäällikkö Timo Bäcklundilta , joilta sähköpostilla saadut vastaukset ohessa:  1. Onko kyseinen, vanhasta maantiestä ko. paikkaan jätetty vähän muotoiltu alue liityntäpysäköintialue vai tarkoitettu vain linja-autopysäkin saattoliikenteelle? – Kymmenisen vuotta sitten kun tiesuunnitelmaa laadittiin, lähtökohtana oli että ko. alue on saattoliikenteen käytössä (haetaan / viedään matkustajia bussille). Siihen laitettiin tiesuunnittelun aikana sitten oheisen karttakuvan mukaan kolme ruutua varoiksi, jos joku haluaa siihen auton jättää. Pää on tehty niin, että autolla voi siinä kääntyä ja ottaa / jättää ihmisiä kyytiin/kyydistä.   2. Miksi se on jätetty epämääräiseksi asfalttikentäksi eikä ole esimerkiksi maalauksin merkitty parkkiruutuja? – Ruudut on suunniteltu, mutta maalimerkinnät ovat jääneet pois jostain syystä rakennussuunnitelmasta, ja siksi ei ole toteutettu rakentamisen yhteydessä.   3. Miksi Yläneentien suunnasta parkkipaikkaa katsovalle ei ole mitään merkkiä, joka kertoisi, että tänne saa parkkeerata – maantien suunnasta näkyy vain pysäköintikieltoaluemerkki. P-merkin näkee vasta kun on ajanut alueen perälle ja kääntyy takaisinpäin. – Kts. kohta yksi, eli kun oli ajatus vain saattoliikenteelle.   4. Miten aluetta voisi jäsentää ja parantaa merkeillä / merkinnöillä ohjeistusta miten käyttää aluetta? – Ehkä nyt kun joukkoliikenteen ja kimppakyytien käyttö ja liityntäpysäköintialueiden tarve on lisääntynyt selkeästi, voisi aluetta tarkastella nimenomaan liityntäpysäköinnin näkökulmasta, toki unohtamatta saattoliikennettä, ja katsoa miten tuohon saisi merkittyä järkevästi p-paikat sekä katsoa sinne viitoituksen mikä ohjaa liityntäpysäköintialueelle.   5. Onko parannuksia luvassa jollakin aikataululla? – Jos tarkasteluissa päädytään tekemään muutoksia, voidaan ne toteuttaa nyt alkavan Mynämäen ohituskaistahankkeen yhteydessä.