Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Helpompi vastuullinen valinta

Supermarketin hyllykäytävällä avautuu tuotteiden valtameri. Pakkausselosteista kuluttaja saa halutessaan tietoa tuotteen ravintosisällöistä ja erilaiset symbolit kertovat tuotteen alkuperästä tai ympäristöystävällisyydestä. Tuotepakkausten Reilu kauppa, UTZ-sertifikaatti ja Rainforest Alliance certified- merkit kertovat tuotteen vastuullisesta tuotannosta ja toimitusketjusta. Vähäsuolaisen tuotteen ostaminen on silti huomattavasti helpompaa kuin varmasti vastuullisen tuotteen, mutta miksi? Miten vastuullista valintaa voisi helpottaa? Suurin osa kuluttajista perustaa ajatuksensa brändin vastuullisuudesta uutisiin, sosiaaliseen mediaan ja yrityksien omaan vastuullisuusviestintään. Tämä ei kuitenkaan riitä. Vastuullinen kuluttaja kaipaa vastuullisuudesta punnittua ja pureskeltua tietoa, joka olisi helposti käsillä ostopäätöksen hetkellä. Työ- ja elinkeinoministeriö työstää oikeudellista selvitystä yritysvastuulaista, joka saattaisi toteutuessaan helpottaa kuluttajan valintaa. Yritysvastuulaki asettaisi hyväksyttävän minimin yrityksen huolellisuusvelvoitteelle koskien ihmisoikeuksia ja ympäristöä. Moni suomalainen yritys toimii jo tällä hetkellä tavalla, joka ylittää sen, mitä nykyinen lainsäädäntö vaatii. Suomalaisten yrityksien vastuullisuusviestinnässä on edelleen parannettavaa: hyvästä tekemisestä saa ja tulee rohkeasti kertoa kuluttajille. Yksinkertaisia ratkaisuja helppoon ja vastuulliseen ostamiseen ei ole. Yritysvastuulainsäädännön ja yrityksien oman kehittyvän yritysvastuuviestinnän ohella kuluttaja toivoisi erilaisten vastuullisuusstandardien yksinkertaistumista ja leviämistä uusiin tuoteryhmiin ja uusille toimialoille. Iina Antinluoma Puheenjohtaja Varsinais-Suomen Kokoomusnaiset