Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Kivijalkakaupalla on yhä mahdollisuus

Ruotsalainen verkkokauppa lähetti asiakkaalle sähköpostiviestin. Viestissä kauppa kertoi, ettei tilausta toimiteta ”reilua käyttöä koskevan käytännön” vuoksi. Asiakas selvitteli asiaa ja sai tietää, että hän oli kaupan mielestä palauttanut liikaa tuotteita. Digitaalisen kaupan asiantuntijan Leevi Parsaman mukaan verkkokauppojen reagointi on muuttumassa tähän suuntaan. Parsaman mukaan esimerkiksi verkkokauppajätti Zalando lopettaa mainostamisen niille asiakkaille, joiden se ei toivo palaavan sivuilleen (Yle 24.1.). Joulun aikaan ja vielä joulun jälkeen monet verkkokauppa-asiakkaat saivat viestin ”lähetyksesi on ohjattu lähimpään vapaana olevaan noutopisteeseen”. Kun asiakas joutui hakemaan paketin kauempaa, tutustumaan jälleen uuteen pakettiautomaattiin ja tuskailemaan, miten sen oven saa avautumaan, mielessä saattoi käväistä ajatus, että kivijalkakaupasta tavaran olisi sittenkin saanut helpommalla. Kaupan liitto on ennustanut, että kivijalkaliikkeiden määrä tulee vähenemään niin rajusti, että vuoteen 2030 mennessä 20– 40 prosenttia vähittäiskaupoista on laittanut lapun luukulle ja poistunut katukuvasta. Ennuste vetää pahasti mattoa kivijalkaliikkeiden yrittäjien jalkojen alta. Entä jos ennuste on sittenkin väärä? Aikanaan kun televisio tuli, ennustettiin radion kuolemaa. Joka huushollissa on kuitenkin yhä radio. Mediatutkija Ross Dawson ennusti kymmenen vuotta sitten, että sanomalehtien kuolema etenee kuin muinainen musta surma. Norjassa paperilehdet olisivat vainaita jo tänä vuonna ja Suomessa ensi vuonna. Tuskinpa niin sentään käy. Kuluttajat käyttävät palveluita rinnakkain. Uutisia luetaan kännykästä ja lehdistä, tuotteita ostetaan verkkokaupasta ja kivijalkaliikkeistä. Jos yksi maailman suurimmista verkkokaupoistakin, Amazon, perustaa kivijalkaliikkeitä, niillä täytyy olla merkitystä. Kaupat ovat elämyksellisiä. Kivijalkaliikkeiden tulevaisuudesta on puhuttu paljon myös Vakan alueen yrittäjäyhdistyksissä. Paikalliset liikkeet joutuvat kilpailemaan asiakkaista verkkokaupan lisäksi myös suurten kauppakeskusten kanssa. Paikallisilla liikkeillä on myös vahvuuksia: läheinen sijainti ja hyvä palvelu. Jos kivijalkaliike suosii valikoimassaan kotimaisuutta, tuotteita ei edes saa kansainvälisistä ketjuliikkeistä tai jättiverkkokaupoista.