Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Kustavintielle ei enää ympyröitä

Vakka-Suomen Sanomien 70-vuotisjuhlavuoden helmikuun vieraileva päätoimittaja Pasi Niittymäki antoi juttuvinkin kotikuntansa Maskun liikenneympyröistä eli kaiketikin virallisesti kiertoliittymistä. Tätä aihetta kommentoi tässä lehdessä hyvinkin perusteellisesti ja ansiokkaasti Varsinais-Suomen Ely-keskuksen liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang. Liikenteen asiantuntijan hehkutuksiin ympyröiden toimivuudesta on helppo yhtyä. Tosin kun vaikkapa Maskun Humikkalasta suunnistetaan kohti kauppakeskusta, niin muutaman sadan metrin matkalla joutuu rattia kääntämään kolmessa kiertoliittymässä. Tämä liittyy osittain siihen, että Rivieran alueelle piti syntyä uusi liikekeskus. Vielä se on syntymättä. Maskusta tuli varsinainen ympyräkunta, kun paikallista liikennettä järjesteltiin moottoritiehankkeen yhteydessä. Maskun ensimmäinen kiertoliittymä sijaitsee kuitenkin Kustavintiellä Seikelässä. Sen rakentaminen aiheutti aikoinaan pientä napinaa, koska joidenkin mielestä pyöreämuotoinen hidaste kiusaisi liikaa isohkon väylän pitkän matkan liikennettä. Nyt vuosien kokemusten jälkeen olisi perin kummallista, jos joku vielä kritisoisi Seikelän rinkulaa. Liikenne soljuu sutjakasti niin, että myös ruuhka-aikoina jokainen löytää oman paikkansa. Kiertoliittymähyvyyden hehkutuksesta huolimatta on syytä suhtautua varauksellisesti Jaakko Klangin harkintaehdotukseen siitä, että Kustavintielle rakennettaisiin kiertoliittymä myös Lemun risteykseen. Liikenne on usein tavallisena arkena Lemussa sen verran hiljaista, että jopa stoppimerkit tuntuvat turhilta. Muutamat kesämökkiläisliikenteen ruuhkahetket hoituvat ilman liikenneympyrää. Seikelässä vilkkautta lisää huomattavasti Naantali-liikenne suuntaan ja toiseen. Jos selkeästi rauhallisempaan risteykseen Lemussa tulisi kiertoliittymä, niin jatkoksi voisi esittää myös muutaman muun kohteen: Mietoinen, Y-tien risteys, Taivassalo. Kyllä näissä pystytään kulkemaan, sillä harvat ovat vuoden mittaan ne hetket, jolloin kyseisissä maaseutupaikoissa olisi oikeasti ruuhkaa. Pyheen uusista liikennejärjestelyistä tuli jo sanomista. Kustavintie ei kaipaa uusia ympyrähidasteita, mutta muuten etenkin kesäajan suosikkiväylää voisi kehittää. Kapean pientareen kevyt liikenne tarvitsisi suviturvaa.