Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Voitaisiinko päätöksiä tehdä oppimistulokset edellä?

Haluan näin julkisesti kiittää Sari Honkasaloa Mynämäen tilannetta koskevasta valtuustopakinasta 24.1. Pakinassa uskallettiin tuoda esiin kuntalaisten tuntoja kunnan toiminnasta. Tähän vastineena Vakka-Suomen Sanomissa oli 28.1.2020 mielipidekirjoitus, jossa puolusteltiin kunnan toimia talousahdingossa. Selväksi tuli, että selvityksiä on tehty, mutta mitään ei ole saatu aikaan. Kirjoituksessa myönnettiin, että toimeenpano on ollut hidasta. Kuntalaisen näkökulmasta aivan liian hidasta. Toteankin tässä, että kriisikuntamenettely voisi olla Mynämäelle hyväksi. Uskon, että sillä tavalla olisi saatu näkyvät tulokset Akselin suhteen jo toteutettua ja kuntamme olisi trimmattuna jo matkalla eteenpäin. 4.2.2020 Vakka-Suomen Sanomissa oli Jorma Laivorannan hyvä kirjoitus avoimista oppimisympäristöistä ja uuden opetussuunnitelman ongelmista. Laivoranta viittasi THL:n tilastoihin ADHD/ADD diagnoosien kasvusta ja muiden asiantuntijoiden lausuntoihin avoimien oppimisympäristöjen sopimattomuudesta kouluopetukseen. Omat kokemukseni ovat täysin linjassa Jorma Laivorannan esiin tuomien faktojen kanssa. Niilläkin lapsilla, joilla ei ole varsinaista diagnoosia, vaikeudet keskittymisessä kasvavat merkittävästi avoimissa oppimisympäristöissä. Eikös vaan heti torstain 6.2. lehdessä ollut kirjoitus Laurin koulun remontista, jossa todetaan, että remontilla ”avarretaan oppimisympäristöjä ja muokataan luokkajakoja nykyajan opetussuunnitelman mukaisiksi.” Luokkien välisiin seiniin kerrottiin tehtävän aukkoja, joilla tiloja voidaan yhdistää. Mynämäki aikoo siis panostaa lasten pahoinvointiin jatkossakin. Ensin lopetetaan lähikouluja ja sitten jäljelle jääviä kouluja ryhdytään korjaamaan tehokkaaseen opiskeluun sopimattomiksi. Huolin koulun sisäilmaongelmista ja väliaikaisista opetusratkaisuista kärsineet lapset haluttiin Laurin kouluun, jossa nyt alkaa remontti. Lapset joutuvat kärsimään sen vaikutuksista ja jälleen kerran epämääräisistä opetusjärjestelyistä, joiden jälkeen tilat ovat tehokkaaseen oppimiseen sopimattomat. Nyt on Mynämäessä aika säästää paljon rahaa ja perua koko Laurin koulun remontti opetustilojen osalta. Mikko Raunio