Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Pienissä pätkissä parempi Kasitie

Kasitie on Suomen ainoa merkittävä valtatie, joka ei päädy Helsinkiin. Tässä on se syy, miksi Kasitien kehittämiseen on niin vaikea saada rahaa. Näin nasevasti asian kiteytti Laitilan Wirvoitusjuomatehtaan toimitusjohtaja Rami Aarikka (V-SS 28.1.). Aarikka muisteli Kasitien kehittämissuunnitelman mediatilaisuudessa, miten Laitilan eritasoristeyksen piti valmistua jo kymmenen vuotta sitten. Silti Varsinais-Suomen liitto, Satakuntaliitto, Ely-keskus ja alueen kauppakamarit joutuvat yhä vakuuttelemaan Helsingin suuntaan, miksi Kasitien kunnostaminen vaatii vielä rahaa. Kahden maakunnan edustajat julkistivat viime perjantaina päivitetyn kehittämisselvityksen Turku – Pori -välille. Kehittämissuunnitelma on tehty niin huolella, että se on suoraan kytkettävissä valtakunnalliseen 12-vuotiseen liikennejärjestelmäsuunnitteluun. Tällä on pyritty varmistamaan, ettei Kasitien rahoitus ainakaan suunnittelusta jää kiinni. Myös perusteluita Kasitien rahoitukselle on riittämiin. Kasitien varrella on viisi satamaa, jotka ovat koko Suomen kannalta tärkeitä vienti- ja tuontisatamia. Satamien yhteenlaskettu kasvu on ollut noin kymmenen prosenttia viimeisen kahden vuoden aikana. Kasitie on viennin verisuoni. Jos suoni tukkeutuu, voi Suomi-neidon käydä hullusti. Kuten Laitilan kaupunginjohtaja Johanna Luukkonen totesi, meillä täytyy olla väylät auki, jotta raha pääsee maailmalta Suomeen. Kasitietä on toki kunnostettu, viimeisin osuus Nousiaisissa on juuri valmistunut. Valtatie ei silti ole vielä siinä kunnossa, mitä pääväylältä voisi odottaa. Turun kauppakamarin edunvalvontapäällikkö Pauliina Forsman totesi, ettei Kasitiellä pysty posottamaan kahdeksaakymppiä tasaisesti kuten pääväylällä pitäisi. Joskus takavuosian haaveiltiin, että Kasitien voisi nelikaistaistaa. Nyt maakunnissa tyydytään siihen, että tiestä rakennetaan edes pätkissä parempaa. Forsman perusteli tätä niin, että osahankkeet vievät nelikaistaistamista joka tapauksessa eteenpäin. Kehittämissuunnitelman laatijat ovat laskeneet sen varaan, että valtiolta on helpompi saada pieniä kakkupaloja. Kokonaista kakkua havitteleva jäisi vain haukkamaan tyhjää. Niinpä Nousiaisten ja Mynämäen välin nelikaistaistamista joudutaan odottamaan vielä vuosia. Kehittämissuunnitelmassa tämä työ on aikataulutettu vasta vuosille 2027– 2031.