Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Masku alkaa uusia vanhoja liikennemerkkejä – Kevyen liikenteen turvallisuudesta valmistuu suunnitelma

Maskun kunnan teiden ja katujen varsilla on tukku liikennemerkkejä, jotka ovat kulahtaneet jo varsin kehnoon kuntoon. Kunta ryhtyy tänä vuonna uusimaan vanhoja liikennemerkkejä. Lisäksi tekninen lautakunta teki viime vuonna päätöksen kevyen liikenteen turvallisuussuunnitelman laatimisesta. Maskussa on tarkastettu kaikki kunnan ylläpitämien teiden varsilla sijaitsevien liikennemerkkien kunto. Runsaasta 1200 merkistä parisataa on sellaisia, jotka vaativat pikaista uusimista. – Lähdemme liikkeelle Askaisista heti, kun säät sallivat. Huonokuntoisimmat liikennemerkit vaihdetaan tämän vuoden aikana, kunnan työpäällikkö Kimmo Thessler sanoo. Askaisissa vaihdettavia merkkejä on parikymmentä, Lemussa lähes 50 ja kanta-Maskun alueella 140. – Puolet merkeistä on priimakunnossa. Liikennemerkkejä vaihdetaan muun muassa siksi, että ne ovat liian matalalla, vinossa tai kasvillisuuden peittämiä. Lisäksi osa merkeistä ei muuten vastaa tieliikennelain vaatimuksia. Vaihtoon saattaa vauhdittaa jopa niinkin pieni yksityiskohta, että suojatiemerkissä hahmon kävelysuunta on väärä. Kesäkuun alussa tulee voimaan uusi tieliikennelaki, joka tuo muutoksia liikennemerkkeihin. Tämä ei kuitenkaan aiheuta valtavaa hoppua vaihto-operaatioon, sillä liikennemerkkien uusintaan on varattu kymmenen vuoden siirtymäaika. – Ehkä viiden vuoden päästä liikennemerkit voitaisiin kuvata uudestaan. Silloin saataisiin tietoa niiden merkkien kunnosta, joita ei ole vielä pakko vaihtaa. Maskun kunta saa asukkailta runsaasti aloitteita liikennehidasteista, suojateistä ja muista toimenpiteistä, joilla halutaan lisätä kevyen liikenteen turvallisuutta. – Ryhdymme nyt laatimaan kevyen liikenteen turvallisuussuunnitelmaa, jotta hankkeiden toteuttaminen olisi nopeampaa ja määrärahojen varaaminen vuosittain helpompaa. Lisäksi aloitteen tekijälle pystyttäisiin heti sanomaan mahdollinen toteutusaikataulu, Thessler toteaa. Thesslerin mukaan eniten aloitteita tulee hidastetöyssyistä. – Ne ovat hyviä, mutta niissä on myös huonoja puolia etenkin raskaan liikenteen kannalta. Tämä vuoksi töyssyjen sijoittamista pitää tarkasti harkita. Liikaa niitä ei saa olla, vaikka joskus tuntuu siltä, että liikennehidasteita toivotaan jokaiseen risteykseen. Hidasteista tulee kuitenkin liikenteen pysähdys- ja kiihdytyspaikkoja. Nykyisin aloitteet käsitellään kunnan liikenneturvallisuustyöryhmässä, josta tarpeellisiksi katsotut toimenpide-ehdotukset lähtevät tienpitäjälle joko tekniseen lautakuntaan tai Varsinais-Suomen Ely-keskukseen. Thesslerin mukaan menettely on kuitenkin osoittautunut kankeaksi ja hitaaksi, sillä käsittelyssä saattaa vierähtää pari–kolme vuotta. Kunnan sisäisellä liikenteen turvallisuussuunnitelmalla pyritään nopeuttamaan aloitteiden käsittelyä. Suunnitelmaan kootaan selvitys nykytilanteesta, ehdotetut toimenpiteet ja aikataulu sekä kustannusarvio hankkeiden toteuttamiseksi. Lisäksi suunnitelmaan kirjataan kriteerit esimerkiksi siitä, minne liikennehidasteita olisi syytä rakentaa. Suunnitelma liitetään osaksi seudullista liikenneturvallisuussuunnitelmaa. Thesslerin mukaan etenkin koulujen ja päiväkotien lähitienoot ovat paikkoja, joissa kevyen liikenteen turvallisuuteen kiinnitetään erityistä huomiota. Täksi vuodeksi Maskussa on jo tehty merkittävä päätös kevyen liikenteen turvallisuuden kohentamiseksi, kun Seppäläntielle Humikkalaan rakennetaan korotetut ja valaistut suojatiet Tammialhontien ja Varpukujan liittymiin.