Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Kyniä, heijastimia, pipoja, parkkikiekkoja, paikallisia – kaikilla Vakan alueen kunnilla on mainostuotteita

Kaikilla Vakan levikkialueen kunnilla on omia mainostuotteitaan. Mainoskynät ovat tuotteita, jotka löytyvät valtaosasta kunnista, muuten vaihtelua on jonkin verran. – Meillä on aika paljon mainosmateriaaleja. Esimerkiksi kyniä, huulirasvoja, punkkilevyjä, kasseja ja silmälasiliinoja, kertoo Kustavin vapaa-aikasihteeri Markus Malmelin . – Edellä mainitut tuotteet ovat maksuttomia ja ne ovat olleet jaossa messuilla ja muissa tapahtumissa. Kustavi-kalenteria on myyty paikallisessa puodissa ja keväällä on tulossa myyntiin myös korttipakka, jossa esitellään Kustavin erilaisia kohteita, Malmelin kertoo. Nousiaisten hallintojohtaja Riikka Liljeroos kertoo, että Nousiaisissa mainostuotteita on aika vähän. Kunnalla on ollut Moottoritie alkaa Nousiaisista -parkkikiekkoja pari vuotta ja niitä on jaettu pääasiassa messuilla, esimerkiksi Rakenna ja sisusta -messuilla. Nousiainen-heijastimia on tilattu viime syksynä ja niitä on jaettu kerhotoimintaan osallistuville lapsille. Lisäksi Mikko Rantasen frisbeegolf-radan avajaisissa ja Nousiaisten päivien markkinamestaruuskilpailuissa on jaettu Mikko Rantanen frisbeegolf-kiekkoja. – Tuotteet eivät ole olleet yleisessä myynnissä, vaan ne ovat olleet noissa yhteyksissä maksuttomia, Riikka Liljeroos kertoo.   Taivassalon kunnalla mainostuotteina on ilmaiseksi jaettavia silakkaheijastimia. Mynämäen kunnan hallintojohtaja Marja Kärkkäinen kertoo, että kunnalla on logolla varustettuja paikallisia käsitöitä, kuten esiliinoja, patalappuja, pussukoita ja laudeliinoja, sekä kyniä, lehtiöitä, heijastimia, avainkaulanauhoja, kasseja, karkkeja ja lakupaketteja, joissa on kunnan logo. – Mainostuotteita ei myydä. Niitä annetaan muun muassa kunnassa vieraileville ja jaetaan messuilla, Marja Kärkkäinen kertoo. Mainostuotteet ovat olleet Mynämäessä samoja muutamia vuosia. – Paikallisia käsitöitä uusitaan ideoista riippuen. Myynnissä on historiakirjoja, Kärkkäinen kertoo. – Museoissa myydään kesäisin Mynämäki-aiheisia jääkaappimagneetteja. On jo kolme vuotta myyty, kertoo Mynämäen kirjasto- ja kulttuuripalveluvastaava Viktoria Kulmala . Vehmaa on jakanut jo useana vuonna messuilla ja yleisötilaisuuksissa mainoskyniä ja avaimenperiä. Lahja- ja muistamistilaisuuksissa, kunta- ja yritysvierailuissa ja vastaavissa Vehmaan kunta on jakanut muun muassa pipoja ja pyyhkeitä. Tuotteiden määrä on pysynyt Vehmaalla samana, mutta tuotteita on välillä vaihdettu, esimerkiksi aiemmin pipon tilalla oli lippalakki. Vehmaalla mainostuotteita ei ole myynnissä. Myös Maskun kunta käyttää mainostuotteita messuilla jakotavarana. – Tällä hetkellä on esimerkiksi laastaripaketteja rakennusmessuille. Lisäksi on paikallista kahvia ja hunajaa, ja uusia paikallisia tuotteita etsitään jatkuvasti, pääsääntöisesti lahjoiksi esimerkiksi yritysvierailuille, kertoo elinvoimapäällikkö Lauri Hyttinen . Myös Naantali pyrkii mainostuotteissaan suosimaan paikallisuutta. Naantalin viestintä- ja kehittämispäällikkö Tiina Rinne-Kylänpää kertoo, että mainostuotteina on ollut muun muassa Naantalin Sukkamatamien sukkia. Messuilla on ollut jaossa ilmapalloja, kyniä, tuubihuiveja ja heijastimia. – Tontinrakentajille olemme antaneet Rainasäätiössä tehdyn linnunpöntön kauppakirjan teon yhteydessä, Rinne-Kylänpää kertoo. Uudessakaupungissa elinkeinopalvelujen ja matkailun mainostuotteissa on matkailusuunnittelija Irmeli Laaksosen mukaan suosittu paikallisuutta ja vastuullisuutta. – Tuotteita ovat esimerkiksi Uudenkaupungin nimikkokasvin papelorikon siemenpussi, löylytuoksupussit, mukit, tuubihuivit, Uki-kangaskassit sekä kierrätysmateriaalista valmistettuja kyniä ja mikrokuituliinoja. Tuotteet vaihtelevat erilaisten trendien ja kampanjoiden mukaan, mutta pyrimme siihen, että tuotteet sopisivat jotenkin Uudenkaupungin imagoon ja tukisivat paikallista elinkeinoelämää, Irmeli Laaksonen kertoo. – Ajatuksissa on myös, että tuote olisi käyttötavaraa, ei turhaa krääsää. Matkailupuolen kestosuosikki on ollut merellinen, kelluva pelastusrengas-avaimenperä. Useana vuonna on ollut myös saaristoon sopiva punkinpoistaja. Huulirasva on ollut suosittu tuote talviaikaan messuilla.   Uudenkaupungin matkailun tuotteet ovat pääasiassa jakotavaraa messuilla. Matkailutoimistolla tuotteet ovat myynnissä. – Toki meillä on myös myynnissä Uusikaupunki-aiheisia kirjoja, omaa sekä ulkopuolisten tuotantoa, ja Uki-postikortteja, Irmeli Laaksonen kertoo. Uudenkaupungin virastotalolla on erilliset mainostuotteet muistamisia varten. Tuotteita on monenlaisia ja niitä päivitetään välillä. Uusin tuote on heijastinreunainen sateenvarjo. Lisäksi on muun muassa heijastinreppu, ensiapulaukun matkaversio, kosmetiikkalaukku, tarjoilusetti ja froteepyyhe sekä lasitavaraa.