Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Seikkailukertomuksen pitää maistua ja haista – Kirjailija Marjut Brunila opetti lapsia aistien käyttöön

– Mitä tarkoittaa kuudes aisti, kirjailija Marjut Brunila kysyy Tarvaisten ja Pyhän koulujen 3.–4.-luokkalaisilta, jotka ovat kokoontuneet Pyhän koululle saamaan oppia tarinankerronnasta. Jotta kuudes aisti eli intuitio tulisi selväksi, Brunila astuu ulos luokasta ja sulkee oven perässään. Takaisin palatessaan hän väittää, että eturivin Annikalla oli intuitio, että hetken päästä ovesta astuu sisälle kirjailija. – Intuitio on sitä, että tavallaan arvataan ennalta jotakin, mitä kohta tapahtuu. Joskus voi olla, että olet juuri ajatellut parasta kaveriasi, ja sitten hän soittaa, Brunila selvittää. Brunila on kolmen päivän vierailulla Pyhän koululla, jonne ovat saapuneet myös Tarvaisten koulun oppilaat. Kirjailijavierailu on osa Mynämäen kouluissa toteutettavaa Lukemisen vuosi -kampanjaa, joka on saanut rahoituksensa lasten ja nuorten hyväksi testamentatusta perinnöstä. Torstaipäivä alkoi huomion kiinnittämisellä aistien voimaan. – Mitä enemmän käytätte aistikuvauksia, sitä parempi tarinasta tulee. Ei kannata pitäytyä pelkästään näköön ja kuuloon. Maku on kaikkein voimakkain, siitä lukijalle tulee olo, että tarina on jännä! Littoisissa asuvalta Brunilalta on ilmestynyt aiemmin kaksi lasten ja nuorten romaania Immu ja Torninvartijat sekä Immu ja Salattu saari, ja sarjan kolmas osa Immu ja Sataman sankarit ilmestyy kevään aikana. Ennen kirjailijan uraansa Brunila oli opettaja. – Olen kirjoittanut aina. Opettajan työ muuttuu koko ajan haastavammaksi, ja vasta kun ryhdyin vapaaksi kirjailijaksi vuonna 2015, minulla on ollut vapaus keskittyä kirjoittamiseen, hän kertoo. Kirjailijavierailuilla hänen tärkein sanomansa liittyy erilaisuuden hyväksymiseen. – Kirjojeni Immu on erilainen, eikä hänellä siksi ole kavereita. Kun hän pääsee mukaan Klaaniin, hän huomaa, että jokainen siellä on erilainen, mutta kaikki hyväksyvät silti toisensa. Tätä yritän aina korostaa. Työpajassa 3.–4.-luokkalaiset saavat tehtäväkseen kehitellä kolmen hengen ryhmissä tarinaa, johon inspiroi valokuva tapahtumamiljööstä. Mitä kuulette, haistatte ja näette tuossa paikassa? Mitä yllättävää tapahtuu? Ties vaikka harjoituksesta olisi apua jännitystarinoiden kirjoituskilpailuun, johon Brunila antaa tarkat ohjeet repliikkien kirjoittamisesta kielen elävöittämiseen. – Älkää sanoko lintu, vaan mieluummin joutsen. Muistakaa, että mikään ei voi mennä väärin, koska kaikki on mielikuvitusta. Mielikuvituksessa voi tapahtua mitä vain, hän kannustaa. Myöhemmin keväällä Marjut Brunila vierailee Mynämäessä uudestaan ja palkitsee kirjoituskilpailun voittajat.