Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Alisellekadulle jaettua katutilaa – U:gin keskustan remontti alkaa kesäsesongin jälkeen

Uudenkaupungin keskustaan on tulossa katuratkaisu, josta arkkitehdit maailmalla käyttävät termiä shared space. – Tällaisia ratkaisuja ei ole Suomessa vielä paljon käytössä. Suomessa on kävelykatuja, mutta ei niinkään tällaisia jaettuja katutiloja, kaupunginarkkitehti Leena Arvela-Hellén kertoo. Kaupunginvaltuusto myönsi talousarvioon keskustan kehittämiseen kolmelle vuodelle yhteensä 1,6 miljoonaa euroa. Budjetti käytetään Alisenkadun perusparantamiseen torin ja Liljalaaksonkadun välillä sekä näiden kahden korttelin sivukatujen muutostöihin. – Alinenkatu on ollut remontissa viimeksi joskus 1970-luvulla. Se näkyy myös katukuvassa, Arvela-Hellén toteaa. Hän ja Apoli-hankkeessa mukana oleva Sonja Stenman esittelivät kadun tulevia muutoksia Uudenkaupungin palveluyrittäjille keskiviikkoiltana. Stenman sanoo, että keskustan yrittäjiä on kuultu kaiken aikaa suunnittelun edetessä. – Jo ennen demokatuvaihetta kuulimme yrittäjiä. Kaikki ovat uudistuksen puolella, mutta mitä uudistuksia tehdään, on ollut keskustelun keskiössä. – Uuteenkaupunkiin ei ole tulossa kävelykatua. Jaettu katutila tarkoittaa, että kadusta rakennetaan seinästä seinään esteetön. Ajorata merkitään kiveyksellä ja valaistuksella, Stenman kuvailee.   Alisenkadun perusparannus merkitsee käytännössä uutta kiveystä, jossa käytetään myös vanhoja, vuoden 1908 rakennusjärjestyksessä määrättyjä reunakiviä. Ne vain asennetaan maan tasoon. – Tavoitteena on tehdä Alisestakadusta turvallinen, nykyaikainen, siisti ja neutraali katu. Ratkaisu luo joustavan perustilanteen, johon voidaan tuoda pop upina erilaisia elementtejä, Stenman kuvailee. Perusparannuksessa uusitaan kiveyksen lisäksi myös katuvalaistus. Valaisimien yhteyteen rakennetaan myös sähköpistokkeita sekä vesipisteitä, joita voidaan hyödyntää erilaisissa tapahtumissa. Lisäksi katuosuudelle tulee istumkapaikkoja ja uusia istutuksia. Katutila on siis muuntuva niin, että tapahtuma-aikana Alinenkatu voi olla kahden korttelin osuudella kävelykatu-aluetta ja muina aikoina kadulla voi ajaa myös autolla. Kadun luonne muuttuu pihakaduksi niin, että ajonopeus laskee ja autot väistävät pyöräilijöitä ja kävelijöitä. – Katuosuudelle jää jonkin verran pysäköintipaikkoja, osa siirretään sivukaduille, Arvela-Hellén ja Stenman kertovat.   Arvela-Hellén lupaa myös jotain yllätyksellistä Alisenkadun alueelle. – Meillä on periaatteena, että kun jotain uutta tehdään, siihen sisältyy vau-efektiä ja myönteisiä elämyksiä. Uudisrakentaminen kunnioittaa myös kaupungin historiaa. Periaatteet on kirjoitettu uuteen arkkitehtuuripoliittiseen ohjelmaan (Apoli), joka julkistetaan vielä tänä keväänä. Kaupungin toiveena on, että myös yrittäjät lähtevät nyt kehittämään keskustaa. – Me rakennamme perustan, jolle voi tuoda ilostuttavia asioita, Stenman linjaa. – Kaupunki ei käytä rahaa nyt riippumattoihin, vaan perusrakenteiden kunnostamiseen.