Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Koira on hyvä personal trainer – UKK-instituutin johtaja Tommi Vasankari suosittelee liikuntaa, joka sujuu luontevasti

Nyt aloitan lenkkeilyn. Kuntosalille neljästi viikossa! Spinningiä, joogaa ja pyöräilyä. Näin moni suunnittelee kohentavansa kuntoaan. UKK-instituutin johtaja Tommi Vasankari suosittelee kestävyyskunnon kohentamista, mutta ei välttämättä näin rankasti: – Kannattaa miettiä, mikä on minun juttuni, johon voin sitoutua. Pitäisi tehdä sellaisia asioita, joita voi jatkaa myös ensi viikolla, ensi kuussa ja ensi vuonnakin. Silloin ei puhuta päällä seisomisesta, vaan asioista, jotka voivat jäädä päälle.   Kestävyyskunto kohenee jo niin, että päättää olla käyttämättä hissiä ja kävelee portaat. Jos työmatkat tekee bussilla, voi jäädä pari pysäkkiväliä ennen pois ja kävellä loppumatkan. Siivoaminen ja puutarhatyöt ovat hyvää hyötyliikuntaa. – Jatkuvien fyysisten toimenpiteiden lisääminen on tie parempaan kestävyyskuntoon, ovat ne liikunnalliset toimenpiteet sitten mitä tahansa, Vasankari sanoo. Esimerkiksi koiranpennun hankkiminen on kunnon kannalta hyvä päätös. Koira on nimittäin erittäin hyvä personal trainer, se vie omistajansa lenkille myös sadesäässä. – Koira tuo uskomattoman määrän askelia arkeen. – Tai sitten voi päättää systemaattisesti tehdä osan työmatkoista tai kauppareissuista kävellen tai pyörällä. Jos työssä voi siirtyä osittaiseen etätyöhön, sekin voi olla keino lisätä liikuntaa. – Jos tekee työmatkat autolla ja työmatkoihin käytetyn ajan käyttääkin fyysiseen aktiivisuuteen, liikunta lisääntyy merkittävästi, Vasankari toteaa.   Myös ravitsemuksessa hän suosittelee pieniä, hyviä päätöksiä. Ruokavaliota ei tarvitse muuttaa radikaalisti. Vasankarin mukaan kaikessa tekemisessä pitäisi olla tavoitteena saada jaksamisen keinulauta tasapainoon. – Kannattaa miettiä, mitkä asiat arjessa kuormittavat ja toisaalta mitkä avittavat. Kumpiinkin tekijöihin voi vaikuttaa. Erilaiset ”terveyshärpäkkeet” voivat olla hyödyksi. Jos aktiivisuusranneke paljastaa liian vähäisen unen määrän, se saattaa motivoida vuoteeseen iltaisin aikaisemmin. – Meillä on paljon ihmisiä, jotka määrittelevät itsensä kilpakuntoilijaksi. Oikeasti he tekevät pari, kolme rasittaa kuntosuoritusta viikkotasolla ja muut päivät aktiivisuusprofiili on täysin lepomoodissa. Sen sijaan joku, joka ei mielestään liiku juuri ollenkaan, saattaa olla liikkeessä kaiken aikaa. Aktiivisuusrannekkeet ja älykellot paljastavat, miten ihminen oikeasti liikkuu.