Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

U:gin rantaan pysyvä merenkulun näyttely

Uusikaupunki on ollut aina hyvin kansainvälinen kaupunki. Kuningas Kustaa II Aadolf perusti kaupungin vuonna 1617 nimenomaan kaupan ja merenkulun keskukseksi ja Uudestakaupungista olikin jo 1600-luvulla tiiviit yhteydet Tukholmaan. – Tukholmaan tehtiin kauppaa, kun Suomi oli vielä kiinteä osa Ruotsin valtakuntaa, tietokirjailija Matti Jussila kertoo. Myöhemmin kauppalaivat ovat kuljettaneet Uudestakaupungista puutavaraa muun muassa Kööpenhaminaan ja Lontooseen. Kaupunginlahden rantaan on rakennettu nyt pysyvä näyttely, joka esittelee tätä kaupungin merenkulun historiaa. Ulkoilmanäyttelyn keskeiset elementit ovat vanhaa rantaviivaa mukaileva muuri, valaistut diagonaaliviivat rantakiveyksessä sekä kolme puista laituria tarinatauluineen. Laiturit on nimetty Tukholman, Kööpenhaminan ja Lontoon mukaan. Kunkin laiturin kohdalla on tarinataulu, jossa kerrotaan Uudenkaupungin yhteyksistä Eurooppaan. Tekstit on laatinut toimittaja Leena Huittinen ja Jussila on toiminut näyttelyssä merenkulunasiantuntijana. Kaupunginarkkitehti Leena Arvela-Hellénin mukaan rantanäyttely on nyt periaatteessa valmis, mutta se täydentyy myöhemmin digitaalisella osiolla. – Digitaalinen osa hankitaan näyttelyyn ensi tai seuraavana vuonna.   Jussila arvostaa sitä, että kaupunki tuo näin näyttävästi esille merenkulun historiaa. – On hienoa, että Uudessakaupungissa on ymmärretty sen merkitys kaupungille. Eihän tätä kaupunkia olisi olemassakaan ilman merenkulkua, Jussila toteaa. Uudenkaupungin ja Kööpenhaminan yhteyteen liittyy mielenkiintoinen tarina. – Kerrotaan, että Uudenkaupungin kauppalaivoilla oli etuoikeus päästä Kööpenhaminan pörssin alueelle. Kööpenhaminassa oli ollut aikanaan iso tulipalo ja uusikaupunkilaisten laivojen miehistöt olivat osallistuneet sen sammuttamiseen. Sen seurauksena he saivat suosituimmuusaseman, Jussila kuvailee Uudenkaupungin merkitystä kansainvälisenä merenkulun kaupunkina. Hän muistuttaa, ettei kyse ole vain historiasta, vaan myös nykyinen Yaran tehdas ja autotehdas ovat sijoittuneet Uuteenkaupunkiin sataman ja meriväylien ansiosta.   Merenkulun  historiaan voi tutustua Uudessakaupungissa rantanäyttelyn lisäksi myös Merikeskuksessa. – Tässä on nyt hieno jatkumo, kun rantaa pitkin voi kävellä Pakkahuoneelle Merikeskukseen, Jussila hehkuttaa. Ulkoilmanäyttelyssä saa vaikutelman merenkulun historiasta ja Merikeskuksessa siihen voi perehtyä vielä tarkemmin. Merikeskus on tunnettu aiemmin VaSon näyttelytilana. Tila nimettiin viime kesänä Merikeskukseksi ja samalla päätettiin, että näyttely keskittyy jatkossa merenkulkuun, laivanrakennukseen sekä saaristolaisperinteeseen.   Kaupunginlahden rannan kunnostus alkoi pohjukasta ja aittarannasta 2014. Sorvakonsillan ja Pakkahuoneen väli valmistui 2019 lopulla. Rannan korjaus- ja viimeistelytyöt ovat maksaneet yli viisi miljoonaa euroa, josta puolet on saatu tukena professori Mauno Vannaksen säätiöltä. Rannan kunnostus jatkuu tänä vuonna Crusellin rannassa.