Taksiyrittäjät suhtautuvat jatkoon luottavaisin mielin

Heinäkuun alussa voimaan tuleva uusi taksilaki tuo mukanaan muutoksia, ja monenlaisista uhkakuvista on Vakankin palstoilla kirjoitettu. Ihmiset ovat huolissaan mitä tapahtuu, mistä jatkossa saa taksin ja saako taksin. Mynämäessä taksiyrittäjinä toimivat Kimmo Rippstein ja Jukka Aaltonen ovat luottavaisin mielin: – Muutos ei pelota, ja luottamus on kova. Kyllä jatkossakin taksipalvelua maaseudulta saa, he toteavat. Luottamus näkyy myös siinä, että kumpikin on juuri investoinut omaan yritykseensä: Rippsteinille on tulossa invataksi ja Aaltoselle koulupaikkainen auto.   Kela kilpailutti korvaamiensa taksimatkojen palvelut keväällä, ja sen perusteella koko Varsinais-Suomen ja Satakunnan maakuntien alueen taksipalvelut järjestää Lounais-Suomen Taxidata Oy. Asiakkaan näkökulmasta ei suuria muutoksia tule. Taxidata on aikaisemminkin hoitanut välityksenä Kela-taksit maaseudulle, nyt 1.7. lähtien se tehdään alihankintasopimuksilla taksiautoilijoilta. – Oma näkökulmani on, että tällä myös turvattiin 3,5 vuodeksi jatkuvuus, eli että pienempien paikkakuntien autoilla on omilla paikkakunnillaan kuljetettavaa Kela-sopimuksen myötä, jolloin se tukee sitä että heillä on mahdollisuus palvella oman paikkakunnan asukkaita myös muissa kuljetuksissa, kertoo Taxidata Oy:n toimitusjohtaja Tapani Ekuri . Asiakkaalle hyvä muutos on se, että Kela-taksin tilaaminen toimii heinäkuun alusta lähtien maksuttomasta numerosta.   Uusi laki poistaa takseilta päivystys- ja asemapaikkavelvoitteet. Pelko taksien lähtemisestä isojen kaupunkien torinreunoille on Ekurin mukaan kuitenkin turha: – Minun näkökulmani on, että Kelasopimuksen myötä jatko on turvattu taksiyrittäjille, ja asiakas tietää että jatkossakin saa maaseudullakin taksin. Myös Rippstein ja Aaltonen uskovat, etteivät taksit maaseudulta mihinkään katoa. – Laki sallisi takseille aukioloajatkin, mutta kyllä se käytännössä niin on, että jos tätä aikoo maaseudulla tehdä, edelleen pitää auto olla käytettävissä 24/7 päivystyksellä, Rippstein toteaa.   Taksilain myötä poistuu myös hintakatto eikä takseissa tarvitse olla taksitunnusta eikä taksamittaria. – Me olemme lähteneet alusta alkaen siitä ajatuksesta, että meillä ajetaan edelleen mittareilla ja autoissa on taksitunnus, painottaa Taxidatan hallituksen puheenjohtaja Olli Pietilä . – Se luo luottamusta ja turvallisuutta asiakkaalle. Lisäksi kaikkiin Kela-takseihin tulee tunnistetarra, josta asiakas tietää, että kyseessä on Kela-kuljetus, Tapani Ekuri huomauttaa. Kelakuljetusten kilpailutuksessa oli Ekurin mukaan tiukat laatukriteerit, joten se on Kela-taksia ajavalle autoilijallekin eräänlainen tavaramerkki. – Se on myös asiakkaan näkökulmasta laadun tae. Ne yritykset, joilla on kykyä ja halua investoida kalustoon, niillä on yleisesti intressi hoitaa muutenkin asiat kunnolla, Ekuri toteaa.