Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

Kenkäkuningatar rakastaa värejä – U:kiin tullaan jalkineostoksille Rovaniemeltä asti

Uusikaupunki tunnetaan hurmaavista puutaloista ja meren läheisyydestä, mutta myös yksi kivijalkaliike keskustassa tiedetään jopa Rovaniemellä asti. Kenkäkauppa Alina kun ei ole mikä tahansa jalkineliike. Se on kenkien karkkikauppa. Kun yrittäjä Outi Nurmi päätti vuonna 2004 perustaa kenkäkaupan, hän tiesi tarkalleen, minkälaisen putiikin haluaa. – Halusin tuoda väriä, väriä. Suomessa on paljon kenkäkauppoja, mutta liian vähän värikkäitä kenkiä myyviä liikkeitä, hän nauraa. Rohkeaan värien käyttöön Outi Nurmi tottui aiemmalla työuralla silmälasiliikkeessä. Hän myi silmälaseja 13 vuoden ajan ja sanoo, että se oli hänen oppikoulunsa yrittäjyyteen. Optikkoalalla järjestetään jatkuvasti koulutusta. Oli tyylikoulutusta ja trendikursseja. – Olen käynyt läpi myös Sarasvuot ja Saariset. Pikkuhiljaa mielessä alkoi itää, että yrittäjyys voisi olla seuraava askel. Uudessakaupungissa oli takavuosina neljä kenkäkauppaa, mutta yksi toisensa perään ne sulkivat ovensa. Kun sitten viimeinenkin lopetti toimintansa, Nurmi hoksasi, että tässä olisi hänen tilaisuutensa toteuttaa unelmansa. – Olin kysellyt Elon Pirjolta, että jos joskus perustan kenkäkaupan, tulisiko hän minulle töihin. Pirjo oli ollut pitkään kenkämyyjänä. Hän auttoi minua paljon alussa, Nurmi kiittelee.   Sähäkkään tapaansa Outi laittoi putiikin pystyyn nopealla aikataululla. Kun kenkäkaupalle löytyi sopiva tila marraskuussa, myymälän avajaiset olivat jo maaliskuun alussa. Siitä sai alkunsa kenkäkauppa, joka tunnetaan ympäri Suomea. Eilispäivänä liikkeessä on käynyt asiakkaita Turusta, Naantalista, Porista, Raumalta, Tohmajärveltä, Laitilasta ja tietenkin myös omasta kotikaupungista. Rovaniemeltä tuttu asiakas tilasi kenkiä verkkokaupan kautta. – Hänen kenkäkokonsa on 51, eikä hän saa mistään muualta nuorelle miehelle sopivia kenkiä. Outi Nurmi sanoo, ettei tunnettuus synny itsestään. – Se vaatii jatkuvaa markkinointia. Pitää näkyä messuilla, lehdissä ja sosiaalisessa mediassa. Yrittäjää houkuteltiin takavuosina avaamaan liike Turkuun, mutta hän halusi pysyä kotikaupungissaan. – Haluan tukea Uuttakaupunkia ja houkutella asiakkaita tänne.   Yrittäjyys on Outille elämäntapa. Hän kertoo pitävänsä vuosittain vain yhden viikon ruskalomaa. Vapaapäiviäkään ei juuri ole. Iltaisin ja sunnuntaisin hän lähtee mielellään Eskonsa ( Kangas ) kanssa mökille tai luontoon patikoimaan. Vaikka kenkäkuningatar rakastaa värejä, sisäisen rauhan hän löytää harmaudesta. – Voisin rakentaa pienen mökin harmaalle kalliolle, jossa viettäisin aikaa yksin ja ajatuksissani kotkan lailla liitää, hän hymähtää. Outi Nurmen ahkeruus on perua lapsuuden kodista. Hän on kalastajan tytär, lapsia oli perheessä viisi. Jo 16-vuotiaana Outi asui omillaan. Isä oli sotaveteraani ja se on jättänyt jälkensä myös tyttäreen. Jokaisen itsenäisyyspäivän aikaan yrittäjä muistaa kotikaupungin sotaveteraaneja lahjalla. – Ensimmäisinä yrittäjävuosinani heitä oli 170, nyt enää parikymmentä. Yrittäjän pakerrus on noteerattu monilla tunnustuksilla: Vuoden kivijalkakauppa 2018, Hehkuvin persoona 2018, Vuoden Ruusu 2017, Vuoden Kenkäkauppa 2015, Uudenkaupungin vuoden yrittäjä 2014, Uudenkaupungin vuoden yritys 2014, Suomen Yrittäjien Hopeinen ansioristi 2014, Suomen yritysvalio 2016, Suomen Yrittäjien pronssinen ansiomerkki 2010, Skills Finland -tunnustus. Tunnustukset eivät ole yrittäjälle tärkeitä. – Eniten nautin tekemisestä, hän myöntää.