Ladataan
Etusivu Yhteystiedot Näköislehti Uutiset Kulttuuri Urheilu Mielipiteet Teemat Muistokirjoitukset Kolumnit Pääkirjoitukset Vaalit Muut lehdet

U:gin satamassa loppuu tila – Merimiesunionin ja AKT:n ahtaajien tukilakot vaikuttavat nopeasti

Mikäli Postin lakkotilanteeseen ei löydy nopeasti ratkaisua, tukilakot heijastuvat myös Uudenkaupungin satamaan. Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ilmoitti maanantaina laajentavansa lakkotoimet ahtaajiin. Ahtaajien lakko alkaisi torstaina 28.11. kello 06 ja päättyisi lauantaina 30.11. kello 06. Merimies-Unionin tukitoimet koskevat sekä kotimaan- että ulkomaanliikennettä. Uudenkaupungin sataman toimitusjohtaja Teemu Vaahtera kertoo, että vielä maanantaina satamassa purettiin aluksia. Tiistaina satamaan saapuu Finnlinesin roro-alus, joka vielä puretaan. – Sen jälkeen ei enää lastata aluksia, eikä täältä lähde aluksia, Vaahtera kuvailee lakon vaikutuksia. Jos tilanne olisi normaali, seuraava roro-alus Uuteenkaupunkin tulisi torstaina, sillä autotehtaan merikuljetuksia hoidetaan kahdesti viikossa. Uudenkaupungin satamassa on neljä laituripaikkaa, mutta vain yhteen mahtuu isompi roro-alus. Tiistain jälkeen satamassa ei ole enää edes tilaa roro-aluksille. Jos lakko jatkuu, se heijastuu myös autotehtaaseen, koska materiaalitoimituksia ei saada tehtaalle.   Uudenkaupungin satamassa alkaa myös satamakenttä ja varastot täyttyä. Vaahtera sanoo, että vielä maanantaina tilaa oli, mutta loppuviikosta satama on täynnä. – Satama täyttyy vientikuormista, kun tavara ei lähde pois satamasta. Hän kertoo, että satama neuvottelee kuljetusliikkeiden kanssa, miten siinä tapauksessa toimitaan. Lasteille pitää löytyä vaihtoehtoisia paikkoja varastointiin. Vaahtera arvioi, että lähiseudulta varastointitilaa löytyy jonkin verran, mutta varmasti lasteja varastoidaan myös muille paikkakunnille. Uudenkaupungin satamassa vastaavia lakkotilanteita ei ole koettu. Kun muutama vuosi sitten AKT:lla oli lakkotoimia, Uudenkaupungin satama oli niiden ulkopuolella. Nyt tukilakot ovat lisäksi laajentuneet moneen toimialaan. – Onhan se niin, että jos ahtaajat eivät tule työpaikalle, toiminta on sitten siinä. – Jos Merimiesunionin lakko jatkuu, sitten liikevaihdoltaan isoin bisnes pysähtyy, kun suuret roroalukset eivät kulje. Kyllähän se lopulta vaikuttaa myös sataman tulokseen, Vaahtera summaa. Uudenkaupungin satamassa työskentelee normaalina arkipäivinä eri operaattoreiden työntekijöitä yhteensä 20– 50.